دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت

تیشرت چیست و آشنایی با انواع تیشرت

تیشرت ها لباسی است که در بالا تنه پوشیده می شود. در واقع کلمه تیشرت یک کلمه انگلیسی است ودو نوع تیشرت داریم یقه گرد و یقه هفتی، ما زیاد به انواع شون نپرداختیم در حد یک توضیح مختصر اوردیم بیشتر در رابطه با خود تیشرت مطلب به نمایش گذاشتیم. تیشرت یکی از لباس های محبوب تمام عموم  از جمله زنان و مردان است و اکثر عموم اکثر که نه تمام عموم از آن استفاده می کنند  در فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان فرقی نداره تو سرما و گرما از ان استفاده می کنند. بهترین راه

آسان ترین راه برای خرید مطمئن از تیشرت، خرید اینترنتی تیشرت است که فروشگاه پوشاک کوهستانی با بهترین کیفیت و قیمت مناسب تیشرت را در اختیار تمام عموم قرار می دهد.

تیشرت چیست ؟

 چرا می گوییم t-shirt  ؟
تیشرت در واقع کلمه ای انگلیسی است . کلمه shirt در انگلیسی مخصوص لباسی است که در بالا تنه پوشیده میشود. مانند پیراهن خودمان.
اما T-shirt به لباسی گفته میشود که اساسا ساده می باشد. جلو بسته بوده و دکمه ندارد. یقه خاصی نداشته و آستین کوتاه می باشد. این نوع لباسها از ابتدای پیداش یک البسه ی ساده و راحت و دم دستی بوده اند. این نوع پوشش در اوایل در واقع نوعی زیرپوش (و زیر پیراهنی ) محسوب می شده و به عنوان لباس زیر مورد استفاده قرار می گرفته است که بعدها کمی تکامل یافت و به عنوان یک پوشش عمومی بکار برده شد. به این خاطر این لباس به تیشرت معروف شده است که شکل ظاهری T  انگلیسی دارد. یعنی هم جلو بسته بوده هم آستین کوتاه می باشد. تیشرت ها عموما یقه ساده ( یقه گرد ) می باشند. البته نوع یقه دار آن نیز وجود دارند که در همین مقاله به آنها ( پولو شرت ، polo shirt )  اشاره خواهیم کرد. گاهی آنها را جیب دار نیز تولید می کنند. برخی نیز آستین بلند تولید می شوند که معمولا برای هوای خنک تر و سرد استفاده می شود که به آنها تیشرت آستین بلند میگویند ( t shirt long sleeve ).

امروز تیشرت ها با چاپ های مختلفی که دارند شکیل تر شده اند و دارای تنوع زیادی هستند که هر سلیقه ای را به خود جلب می کنند و جزو رایج ترین پوشش و لباس محسوب می شوند چرا که پوشیدن و شستشوی آنها آسان است و معمولا قیمت های گرانی ندارند چرا که از پارچه های سبک تر و گاها ارزان تر استفاده می شود. منظور از پارچه های ارزان ، پارچه های بد و بی کیفیت نیستند بلکه در مقایسه با لباسهای دیگر مثلا لباس مجلسی زنانه یا کت و شلوار مردانه یا شلوارهای رسمی و غیرو، پارچه های گران قیمتی ندارند. در حال حاضر تیشرت نخ پنبه زنانه اکثرا از جنس پنبه ( که به نخی معروف است ) یا ویسکوز تولید می شوند . ممکن است از اسپان، فیلامنت ( فلامنت ورزشی ) یا نخ های دیگر یا ترکیب نخ ها مثلا 70 درصد پنبه 30 درصد مواد ( الیاف مصنوعی ) نیز استفاده شود . مثلا جنس اسپان،  ( یا درصد بالایی مواد + اندکی پنبه ) می باشد و در برابر پنبه و ویسکوز ضعیف تر محسوب می شود.

عقیده عمومی بر این است که ویسکوز نیز الیاف مصنوعی است و تیشرت با جنس پنبه حتما از ویسکوز بهتر است اما اینطور نیست . ویسکوز نیز اساس طبیعی دارد و مواد اولیه آن از طبیعت و الیاف و الوار به دست می آید که در صنعت فراوری شده و به نخ تبدیل می شود . در هر حال تیشرت نخی ( پنبه ) به دلیل اینکه نخ آن از گیاهِ پنبه و از طبیعت استخراج شده است با پوست و طبیعت انسان سازگار است. تهویه خوبی دارد و قیمت آن نیز نسبتا مناسب است و برای تولید پارچه گزینه خوبی بوده و قیمت نسبتا مناسب هم دارد. تشخیص اینکه یک تیشرت صد در صد پنبه یا صد در صد ویسکوز باشد برای عامه مردم نسبتا دشوار است و باید به صداقت فروشنده یا فروشگاهی که از آن خرید می کنید اطمینان داشته باشید.

برخی از پوشاک و لباس هایی که بر مبنای ویسکوز تولید می شوند خصوصا برای پوشاک بانوان مانند تیشرت و تاپ های زنانه ممکن است ویسکوز + پلی استر ( یا مقداری الیاف مصنوعی باشد). برخی از مردم نسبت به پلی استر که الیاف مصنوعی می باشد حساس هستند اما از طرفی باعث دوام و قوام پارچه شده و از دفرمه شدن زودهنگام پارچه جلوگیری میکند. خود پنبه پنبه نیز انواع مختلفی دارد. در یک کلام در صنعت پارچه ( نساجی و بافت ) ، انواع متنوعی از نخ ها و ترکیبات آنها وجود دارد که خود بحثی مفصل و تخصصی می طلبد.
T shirt یک لباس کاملا رسمی نیست. مثلا معمولا کسی با آن به عروسی نمی رود یا به عنوان یک سخنران وارد کنفرانس نمی شود حتی اگر چاپ و طرح و ظاهری زیبا داشته باشد. اما این بدان معنا نیست که نتوان آن را در جاهای رسمی تر مانند سر کلاس دانشگاه ، یا یک مهمانی پوشید. تی شرت به زعم من ِ نویسنده یک آچار فرانسه در پوشش می باشد که هر کاری ازش بر می آید. مهمانی های نیمه رسمی ، ست کردن آن با کت برای مجالس رسمی تر ، گردش و تفریح و خرید در کوچه و بازار و خیابان و در حین ورزش و کار و غیرو ..
تیشرت یقه هفت ( V-neck ) نیز وجود دارند که هم یک مدل خاص محسوب می شوند هم برای زمانی مناسب است که مثلا بخواهیم پیراهنی روی آن بپوشیم و یقه تیشرت مشخص نباشد در اینصورت مدل یقه هفت میتواند گزینه مناسبی باشد. زیرپوش های نخی ، در واقع مدلی از تیشرت می باشند که هیچ چاپ و نوشته ای روی آن نیست و از پارچه های نازک تر برای تولید آنها استفاده می شود. که معمولا مردم از رنگ سفید آن استفاده می کنند. البته رنگهای دیگر آن نیز مرسوم است. تیشرت اگر ساده باشد و چاپ خاصی نداشته باشید میتواند به عنوان زیرپوش نیز استفاده شود هر چند ممکن است پارچه تیشرت نسبت به زیرپوش کمی ضخیم تر باشد اما برای فصل سرد مثل زمستان جواب می دهد !.

تاریخچه تیشرت :

تیشرت برگرفته شده از لباس زیر استفاده شده در قرن نوزدهم است که به صورت یکسره طراحی شده بود. ابتدا، لباس زیر یکسره به دو قسمت بالاتنه و پایین تنه تقسیم شد، به شکلی که قسمت بالاتنه به حد کافی بلند بود تا به زیر خط کمربند برسد. با دکمه یا بدون آن. این لباسها در اواخر قرن نوزدهم توسط معدنچیان و کشتی گیران به عنوان پوشش مناسب برای محیط های گرم پذیرفته شد.
تی‌شرت مردانه T-shirt یکی از پرمصرف‌ترین لباس‌های حال حاضر در تمام دنیا است. گرچه تاریخچه این لباس نشان می‌دهد که این پوشینه، چندان هم قدیمی نیست. اما به دلیل استقبال روزافزون از این لباس در سراسر جهان، گویی هزاران سال است که انسان‌ها تی‌شرت را به‌عنوان یکی از اصلی ‌ترین لباس‌های خود می‌پوشند.  به عنوان لباسهای گشاد بدون دکمه ، تاریخ استفاده از اولین تیشرت ها به زمان جنگ اسپانیا در سالهای 1898 تا 1913، هنگامی که نیروی دریایی ایالات متحده از آنها به عنوان لباس زیر رونمائی کرد، باز می گردد. عرق گیرهای پنبه ای یقه گرد با آستین کوتاه، که زیر لباس فرم پوشیده می شدند. این برای ملوانان و تفنگداران دریایی در زمان کار در زیردریایی های اولیه و آب و هوای گرمسیری مناسب بود که لباس فرم را در آورده و فقط  لباس زیر بپوشند و کثیف کنند.
تیشرت ها خیلی زود به عنوان یک لایه ی زیرین لباس برای کارگران صنایع مختلف، از جمله کشاورزی، محبوب شدند. تیشرت برای پوشیدن راحت و بی دردسر بود، به راحتی قابل شستشو و ارزان بود و به همین علت، به پیراهن انتخابی برای پسران جوان تبدیل شد. پیراهن پسرها در رنگ ها و الگوهای مختلف طراحی شده است. کلمه “تیشرت” در دهه 1920 به یک واژه انگلیسی آمریکایی تبدیل شد و در فرهنگ لغت مریام وبستر قرار گرفت. در دوره رکود بزرگ، تیشرت لباس غالبی بود که در هنگام انجام کارهای مربوط به مزرعه یا مرتع ، و همچنین زمان های دیگری که حجب و حیا ایجاب می کرد که اندام تحتانی دیده نشود، پوشیده می شد. پس از جنگ جهانی دوم، سربازان نیروی دریایی تیشرت را به عنوان لباس زیر استفاده کردند و کم کم، دیدن سربازان قدیمی که شلوار یونیفرم خود را با تیشرت به عنوان لباس غیر رسمی پوشیده اند عادی شد.
تی شرت در دهه 1950 بعد از اینکه مارلون براندو در فیلم “اتوبوسی به نام هوس” یکی از آنها را پوشید بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در نهایت به عنوان مد ، لباس مستقل و لباسی غیر از لباس زیر، جایگاه خود را پیدا کرد. اغلب پسران تیشرت را هنگام انجام کارهای روزمره یا بازی در خارج از منزل می پوشیدند و در نهایت پوشیدن تیشرت به عنوان لباس همه منظوره غیر رسمی به ایده ای همگانی تبدیل شد. تیشرت های چاپ شده به مدت محدودی در سال 1942، زمانی که تیشرت مدرسه آموزش های هوائی روی جلد مجله ی زندگی منتشر شد، مورد استفاده قرار گرفتند.  در دهه 1960، انواع تیشرت های چاپ شده برای ابراز عقاید ، تبلیغات، تظاهرات و سوغاتی عمومیت پیدا کردند. نمونه های فعلی در طرح ها و پارچه های مختلف در دسترس هستند و الگوی آنها شامل یقه گرد و یقه هفت می باشد. تیشرت ها به یکی از پوشیدنی ترین لباس های امروزی مبدل شده اند. تیشرت ها به دلیل فرآیند تولید و خرید ارزان ، خصوصا برای نامهای تجاری ، شرکت ها و یا محصولات تجاری بسیار محبوب هستند.  امروزه تیشرت در یک لباس پرکاربرد برای کودکان، نوجوانان، جوانان، میان سالان و حتی سالمندان در هر جنسیتی به شمار می رود تی‌ شرت لباسی است که هم می‌توان آن را به‌عنوان راحت‌ترین نوع لباس در منزل پوشید. هم می‌توان آن را به شلوار یا دامن‌های اسپرت ست کرد و به مهمانی‌های خودمانی رفت در مقاله ” تی‌شرت زنانه چیست”  نکاتی را براتون قرار دادیم که موقع انتخاب لباس به دردتون می خوره . پس حتما مطالعه کنید.

انواع تیشرت:

یقه گرد: همه ما با تیشرت یقه گرد آشنای داریم تیشرت‌هایی با یقه گرد به کسانی که چهره‌های کشیده و شانه‌های منحنی (شیب دار) دارند توصیه میشود و کمک میکند اندام‌ آنها بهتر و متعادل‌تر به نظر برسد.
یقه هفت: همانطور که از اسم تیشرت متوجه شده اید این مدل یقه ای به شکل vدارد.تیشرت های یقه هفت مناسب افرادی است که بالا تنه بزرگی دارند زیرا باعث میشود بالا شما جمع و جور تر به پشم بیاید.
تفاوت تیشرت و پولوشرت
شاید برخی تفاوت زیادی میان تیشرت و پولوشرت قرار نمی دهند و هر دو را در یک دسته جای می دهند. اما در واقع تفاوت های زیادی میان این دو محصول وجود دارد که ما در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
اولین و اصلی ترین تفاوت های میان تیشرت و پولوشرت یقه ی  آن ها می باشد. زیرا تیشرت ها معمولا دارای یقه های  گرد و هفت می باشند ولی پولوشرت ها دارای یقه های برگردان دکمه دار هستند.
تفاوت دیگری که میان این دو محصول وجود دارد، این است که پولوشرت در مقایسه با تیشرت، دارای استایلی رسمی تر و مجلسی تر می باشد. زیرا تیشرت کاملا اسپرت و پولوشرت نیمه اسپرت می باشد.
پولوشزت ها از لحاظ جنس نیز با تیشرت نخی زنانه ها تفاوت دارند. زیرا دارای بافتی سفت تر بوده و معمولا از پنبه یا نخ، بافته می شوند. این در صورتی است که تیشرت ها دارای جنسی نرم تر در مقابل پولوشرت ها هستند.
البته این نکته ناگفته نماند که تیشرت ها دارای رنگ ها و مدل های بیشتری نسبت به پولوشرت ها هستند و این نکته برای افرادی که خواهان تنوع هستند، حائز اهمیتی می باشد.


رواج پیدا کردن تیشرت:

تیشرت دخترانه ها در ابتدا به عنوان لباس زیر دوخته می شدند، اما در حال حاضر اغلب به عنوان یک تکه لباس برای پوشش بالاتنه، پوشیده می شوند. تیشرت ها همچنین به عنوان ابزاری برای بیان خود و تبلیغات، با هر ترکیب قابل تصوری از کلمات، هنر و عکس برای نمایش مورد استفاده قرار می گیرند.
قد تیشرت به طور معمول تا روی کمر است.  انواع دیگری از تیشرت، مانند یقه هفت تولید شده اند. صنعت مد هیپ هاپ تی شرت هایی را ارائه داده است که قد آنها تا زانو میرسد. یک نمونه مشابه تیشرت یا T-dress، نوعی تیشرت خیلی بلند است که قابل پوشیدن بدون شلوار است. گاهی اوقات خانم ها از تیشرتهای بلند به عنوان لباس خواب استفاده می کنند.
در دهه 1990 نوعی مد در لباس زنان به وجود آمد که در برگیرنده لباسهای کوتاه با بالاتنه تنگ بود که برجستگی سینه را نمایش می داد. نوع دیگری از نمونه های کمتر مورد توجه قرار گرفته پوشیدن یک تیشرت آستین کوتاه با رنگ متضاد روی یک تیشرت آستین بلند است که به عنوان چند لایه شناخته شده است. تیشرت هایی که به بدن می چسبند، تیشرت های چسبان، یا عروسکی نامیده می شوند.
افزایش خرید آنلاین در اوایل سال 2000 باعث رشد و گسترش ایده ها و روند جدید در صنعت تولید تی شرت شد. در حالی که چندین تولیدی زنجیره ای این نمونه ها را در تولیدات خود استفاده می کردند، بسیاری از این پیراهن ها توسط استارت آپ های آنلاین معرفی شدند. با افزایش شبکه  های اجتماعی و سایت های به اشتراک گذاری ویدیو، آموزش های متعدد در مورد پروژه های تیشرت DIY رونمائی شد. این ویدیوها معمولا دستورالعمل هایی در مورد نحوه تغییر یک پیراهن قدیمی به شکل جدید و جالب تر ارائه می دهند.

تیشرت های پیام دار :

از دهه 1960، تیشرت ها به عنوان فرمی برای توصیف شخص مورد استفاده قرار گرفتند. تیشرت های چاپ شده از سال 1970 تاکنون یک فرم استاندارد بازاریابی برای محصولات عمده آمریکایی مانند کوکاکولا و میکی موس بوده است.
همچنین معمولا برای گرامیداشت یک رویداد یا اعلام بیانیه سیاسی یا شخصی استفاده می شوند. از دهه 1990، برای شرکت هایی با هر وسعت استفاده از تیشرت با آرم و نشان شرکت یا به عنوان بخشی از کمپین های تبلیغات عمومی خود، معمول شده است. از اواخر دهه 1980 و به ویژه دهه 1990، تیشرت هایی با آرم برجسته نام طراح، مخصوصا در میان نوجوانان و جوانان محبوب شده است.
این پوشاک به مصرف کنندگان اجازه می دهد سلیقه و علاقه خود را برای مارک های معروف به شیوه ای ارزان و در عین حال تزئینی به نمایش بگذارند. تیشرت های فیلم و برنامه های تلویزیونی می توانند تصاویر بازیگران، آرم ها و نقل قول های خنده دار از فیلم یا برنامه تلویزیون را داشته باشد.
یک طراح در اوایل دهه 1980، ایده تیشرت های سایز بزرگ با شعارهای چاپ شده را اجرا کرد. در ابتدای دهه اول قرن بیست و یکم محبوبیت استفاده از تیشرت هایی با شعارها و طرح هایی با تمایل قوی به طنز و یا کنایه مشاهده شد.
این روند تنها در این دهه افزایش یافته است. بیانیه های سیاسی و اجتماعی که غالبا، از دهه اول قرن بست و یکم، بر روی تیشرت ها نشان داده می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد