دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت

وظایف ادمین سایت

وظایف مدیر سایت


یکی از سوالاتی که کارآموزان دوره های طراحی سایت از ما می پرسند این است که چگونه ادمین سایت شویم و درآمد زیاد داشته باشیم؟ مدیر سایت چه وظایفی دارد و وظایف اصلی مدیر وب سایت چیست. در پاسخ به سوال وظایف اصلی مدیر وبسایت چیست باید گفت با توجه به سایت مورد نظر و گستردگی آن وظایف مدیر سایت متغیر خواهد بود. برای مثال مدیر وبسایت گسترده که از تیم طراحی،تولید محتوا،تیم سئو و تیم ساخت سایت و تیم بازاریابی و… شده است وظایف مختلفی با ادمین یک سایت کوچک دارد.


وظایف ادمین سایت



وظیفه اصلی مدیر وب سایت ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف سازنده و توسعه دهنده سایت می باشد. هر بخش از تیم توسعه دهنده سایت باید در جهت اهداف تعیین شده حرکت کنند و اولویت امور خود را در جهت دستیابی به اهداف سایت قرار دهند. ادمین سایت به عنوان مسئول ارشد وب سایت می باشد که باید به صورت کلی بر امور انجام گرفته نظارت داشته و در صورتی که ایرادی در بخشی وجود داشت آن را برطرف کنند. مدیر سایت باید در کارهای طراحی و کد نویسی سایت وزارت داشته و از درست انجام شدن کار در بخش تولید محتوا،و بخش طراحی و گرافیک و… مطمئن شود. گر در شرح وظایف ادمین سایت آمده او مسئول سایت است و در صورت هرگونه ایراد ای در بخش های مختلف او باید پاسخگو باشد. به همین دلیل مدیریت سایت باید با سخت گیری زیادی انجام شود و به صورت ریز بینانه برای بخش های مختلف توسعه دهنده سایت نظارت صورت گیرد. در ادامه وظایف ادمین سایت را با هم بررسی می کنیم و در صورتی که شما شغل ادمین سایت را برای خود انتخاب کرده اید به شما در قالب یک نیست شرح وظایف ادمین سایت را توضیح می دهیم. اگر می خواهید خودتان یک سایت ایمن برای فروش اینترنتی راه اندازی کنید می توانید با آموزش آنلاین طراحی سایت در آموزشگاه آریا تهران به این هدف دست یابید و در مدت زمان کوتاهی یک سایت فروشگاهی امن برای خود طراحی کنید.

 


مدیریت تیم تولید محتوا


دست ساخت سایت باید محتوای مناسب و یونیک در آن قرار گیرد که معمولاً برای تولید محتوا تیم متخصصی استخدام می‌شود.چه محتوا به صورت تخصصی تر تولید شود تعداد بازدیدکنندگان سایت بالا رفته و همین امر می تواند رتبه سایت شما را ارتقا دهد. تیم تولید محتوا باید بر اصول سئو آشنایی داشته و محتوای منحصر به فرد تولید کند. تیم تولید محتوا از وظایف ادمین سایت می باشد که مدیر سایت باید به صورت موشکافانه این موضوع را مورد بررسی قرار دهد زیرا می تواند در رتبه بندی سایت نقش بسیار مهمی داشته باشد.

 


آنالیز کاربران سایت


مدیریت سایت باید از پنل مدیریت وبسایت آمار دقیقی از بازدیدکنندگان سایت داشته باشد و باید بتواند با استفاده از ابزارهای آنالیز مانند گوگل آنالیتیکس رفتار کاربران را مورد بررسی قرار دهد. نمی دانید پنل مدیریت وب سایت کجاست.

 


افزایش ترافیک سایت


از ویژگی های یک مدیر سایت موفق می‌توان به ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش بازدید سایت و کاربران اشاره کرد. مدیر سایت باید بتواند با بهره گیری از استراتژی های بازاریابی دیجیتال و روانشناسی کاربران بیشتری را به سایت هدایت کند و با آنان نیز رفتار آنها در وب سایت در جهت رفع ایرادات موجود در صفحات پر بازدید ترافیک سایت را افزایش دهد. همانطور که در بخش ادمین سایت کیست توضیح دادیم مدیریت سایت باید وزارت کافی بر صفحات مختلف سایت داشته باشد و با ارائه راهکارهای هوشمندانه کاربران را به صفحات هدف هدایت کند.


 راه هایی که میتوان برای افزایش ترافیک بازدید سایت اشاره کرد می توان موارد زیر را برشمرد:

    بهره گیری از شبکه های اجتماعی

    استفاده از ایمیل مارکتینگ

    استفاده از بک لینک های موثر در سایت های دیگر

    توجه به ظاهر کاربرپسند سایت


 

برقراری ارتباط با کاربران


مدیر سایت باید افزایش تعامل با استفاده از بهره گیری از اصول روانشناسی و اصول بازاریابی اطلاعات کاربران را در همان ابتدای ورود به سایت دریافت کند تا بتواند از آنها برای تبدیل به مشتری واقعی استفاده کند. ارسال اطلاعات خبری از وب سایت تان به کاربران می توانید آنها را به بازدید مجدد از وبسایت آن ترغیب کنید که همین امر می تواند سایت شما را در رتبه‌های برتر گوگل نمایش دهد.

 

وظایف ادمین سایت


پشتیبان گیری از سایت


از ویژگی های یک مدیر وبسایت موفق می توان به متعهد بودن آن اشاره کرد. ادمین ساعت باید تمام احتمالات را بررسی کرده و برای پیشگیری از خطر هک شدن و یا ایجاد ایرادات کلی در سایت در بازه های زمانی مشخص به صورت مستمر از وب سایت بک آپ تهیه کنند. حالت اگر مشکلی در بخشی از سایت ایجاد شد مدیریت سایت شما میتواند خیلی راحت از نسخه پشتیبان استفاده کرده و مشکل را برطرف نماید. موارد امنیتی نیاز به ادمین سایت را دوچندان می کند و به همین دلیل است که شغل ادمین سایت در چندین سال اخیر بسیار پرتقاضا بوده و همه به دنبال استخدام ادمین سایت هستند.

 


مدیریت تیم سئو


یک ادمین سایت باید بر کار تیم های مختلفی که کار ساخت و بهینه سازی سایت را پیش میبرند به طور کامل نظارت داشته باشد و برای آن که بتواند به صورت تخصی کار های صورت گرفته را بررسی و ایرادگیری کند باید در این حوزه ها نیز تخصص داشته باشد.

 

یک ادمین باید باتواند با ابزار های سئو کار کند و با استفاده از آن ها رفتار کاربران ، تعداد ورودی های سایت ، رتبه بندی کلمات مختلف سایت و به طور کلی هرانچه به بهینه سازی سایت مرتبط است را بررسی نماید تا بتواند بهترین راهکار ها را به تیم سئو سایت ارائه دهد.

 


بررسی وضعیت هاست و سرور


برای پیشگیری از مشکلات ایجاد شده در سرور و هاست مدیر وبسایت باید پیگیری‌های لازم را در صورت بروز اشکال در هاست انجام دهد و سایت را به صورت مداوم از نظر up time بودن مورد بررسی قرار دهد.

 


بررسی مستمر طرح گرافیکی سایت


ادمین سایت باید بر تیم گرافیک رت کافی داشته باشند و مطمئن باشد که محتوایی که از این تیم تولید می‌شود مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. برای تولید محتوای گرافیکی باید ایده های بزرگی مطرح شود تا بتواند نظر کاربران را جلب کند و موجب فروش بیشتر سایت گردد. شما میتوانید در مقاله فروش اینترنتی راه هایی که میتوانید سریعتر به فروش اینترنتی بیشتر برسید را بررسی کنید و از این راهکار ها برای رسیدن به اهداف تجاری سایت تان استفاده کنید.

 


نگهداری اطلاعات محرمانه سایت


آن که اطلاعات کاربران و تیم های مختلف برای توسعه سایت در اختیار سودجویان قرار گیرد حفظ امنیت سایت با نگهداری این اطلاعات محرمانه از دیگر وظایف ادمین سایت می باشد. پس می توان گفت در پاسخ به سوال وظایف اصلی مدیر وب سایت چیست ادمین سایت باید اصول امنیتی را به صورت کامل رعایت کند و روز به روز برای بهبود امنیت سایت خود را آپدیت کرده و از جدید ترین روش ها برای امنیت سایت استفاده کنند.

 


تعیین استراتژی دیجیتال مارکتینگ


یک ادمین باید بتواند در همان ابتدای کار برای پیشبرد امور برنامه ریزی کند و در بخش های مختلف استراتژی های قوی داشته باضشد و همه جوانب را برای پیشرفت کار در نظر د اشته باشد.

داشتن نقشه راه میتواند تیم را سریع تربه اهداف خود برساند به همین دلیل در این مواقع ایت که نیاز به ادمین سایت بیشتر حس میشود زیرا این از کار هایی است که یک ادمین باید بتواند برای آن وقت بگذارد و بهترین نقشه راه و استراتژی را برای پیشبرد سایت بچیند.

 

وظایف ادمین سایت


بررسی سرعت سایت


یکی دیگر از مهمترین وظایف ادمین سایت بررسی مداوم سرعت سایت میباشد. ادمین باید صفحات مختلف به خصوص صفحات پر بازدید سایت را به صورت مداوم بررسی کند تا اشکالی در این صفحات وجود نداشته باشد یکی از این مشکل دیر لود شدن صفحات است که هم از نظر گوگل امتیاز منفی دارد و هم شما بیشتر کاربران خود را با این مشکل از دست خواهید داد.

ادمین سایت باید از ابزار هایی که برای تست سرعت سایت است استفاده کند و راهکار هایی رای بهبود سرعت صفحات سایت داشته باشد. از سایت هایی که میتوان از طریق آن سرعت صفحات مختلف سایت را بررسی کرد میتوان به gtmetrix و pagespeed اشاره کرد.


وظایف ادمین سایت

 

توسعه سایت


حالا که می دانید مدیر سایت چه وظایفی دارد باید این را هم بگوییم وظیفه مدیر سایت تنها ساخت و برقراری امنیت سایت نیست بلکه باید روز به روز برای توسعه سایت امکانات جدیدی به آن اضافه کند و به فکر راهکارهایی برای توسعه سایت باشد.

 


مدیریت سایت با وردپرس


مدیریت سایت های وردپرسی، شما با چند سال یا ماه کار کردن این قابلیت را بدست میارید که چند سایت را هم زمان مدیریت کنید. ایمیل مدیر سایت در وردپرس، صندوق ایمیل مدیر سایت در وردپرس کجاست، روش ورود به مدیریت سایت وردپرس روشی ساده است اگه آموزش دیده باشید. نحوه ورود به پنل مدیریت سایت وردپرس


https://vrgl.ir/p5gBk

لباس جین چیست؟

اجازه ندهید آن لباس جین تابستانی از بین برود - پاییز امسال همه چیز در مورد دو برابر شدن است. یک لباس جین تیره را با آستین‌های بلند و اکسسوری‌های قهوه‌ای مایل به زرد بپوشانید تا آخر هفته را بپوشید. من به خصوص لباس جین را دوست دارم، به خصوص در قرمز. شلوار جین را می توان بالا یا پایین پوشاند، در حالی که یک لباس جین زیبا هرگز از مد نمی افتد. داستان دو نیمه با لباس های جین در این فصل است.


لباس جین چیست؟


تعریف جین

جین یک پارچه نخی ضخیم معمولاً آبی است که برای تولید لباس استفاده می شود. شلوار جین از جین ساخته شده است. لوی استراوس (Levi Strauss) طراح شلوار جین است. این شلوار‌ها خیلی سریع محبوبیت پیدا کردند و مردم برای این شلوار‌های کتانی نام لیوایز Levis را انتخاب کردند؛ و این شلوار‌ها به لیوایز مشهور شد و شرکت لوی استراوس نیز این لغت را به عنوان علامت تجاری اشثبت کرد. سال‌های بعد این محبوبیت ادامه پیدا کرد و چندین کمپانی تولید جین نیز به وجود آمد. سال ۱۹۸۹ فردی با نام هنری دیوید Henry David Lee کمپانی لی را تاسیس کرد.


پارچه جین
پارچه جین اولیه مبدأ فرانسوی و ایتالیایی دارد، در شهر نیم (Nimes) کشور فرانسه، بافندگان تلاش کردند تا پارچه جین را بازتولید نمایند ولی به جای آن، یکپارچه مشابه با الگوی بافتی از دنده‌های موازی مورب (Twill) توسعه دادند که به نام دنیم شناخته می‌شود، واژه "دنیم" از عبارت فرانسوی "de Nimes" به معنای "از نیم" آمده‌است.  برای نخستین بار لباس ملوانان از پارچه جین اولیه یا دنیم تهیه شد. در دهه ۱۹۵۰ بود که استفاده از این نوع شلوار ابتدا در میان نوجوانان و سپس در میان همه مردم فراگیر شد. امروزه آمریکائیان سالانه ۱۴ میلیارد دلار جین خریداری می‌کنند. قدیمی‌ترین مارک‌های شلوار جین: لی، لیوایز لِویز: Levi's متعلق به لوی استراوس  با کلود لوی استراوس جامعه شناس اشتباه نشود و رنگلر نام دارند. شلوارهای جین معمولاً آبی رنگ  نیلی هستند. برای رنگ این شلوارها از رنگ نیل استفاده می‌شود که هند نخستین مرکز تولید و پروش گسترده آن بود ولی این ماده هم‌اکنون اغلب با فرایندهای شیمیایی تولید می‌شود. در حالی که تنها چند گرم نیل برای رنگ کردن یک شلوار لازم است، سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن نیل در این صنعت مصرف می‌شود.


لباس جین چیست؟


کاربرد شلوار جین

تقریبا هما می‌دانیم که کاربرد شلوار جین، کاربردی غیر رسمی یا نیمه رسمی است البته شما می‌توانید برای موقعیت‌های رسمی‌تر شلوار جین را با کت و بلوز‌های رسمی ستکنید. البته برای مهمانی‌های شب و خیلی رسمی شلوار جین به هیچ وجه مناسب نیست، اصولا کاربرد این نوع شلوارهابرای موقعیت‌های غیر رسمی است. اما برای یک مهمانی عصر یا قرار غیر رسمی مناسب است. همان طور که گفتیم، شلوارهای جین به دلیل نوع دوخت، از دوام و استحکام بالایی برخوردار هستند. رایج ترین رنگ برای شلوارهای جین، آبی می باشد؛ هر چند که رنگ های مختلف و متنوع دیگری نیز به تدریج برای این نوع شلوارها در نظر گرفته شد که جذابیت آنها را نسبت به گذشته افزایش داد. شلوارهای جین، هم برای آقایان و هم خانم ها دوخته می شود و طیف های سنی وسیعی را نیز در بر می گیرد. قیمت مناسب را نیز می توانیم به لیست مزیت های این شلوارها اضافه کنیم که باعث می شود اکثر اقشار جامعه، قدرت خرید شلوارهای جین را داشته باشند. جالب است بدانید فشن بلاگرها و اینفلوئنسرهای معروف دنیای مد و فشن، به وفور از شلوار جین در استایل های خیابانی خود استفاده می کنند. شلوارهای جین طبیعتا جزء شلوارهای رسمی محسوب نمی شوند و کاربردی غیر رسمی یا نیمه رسمی دارند. همچنین تلفیق شلوار جین با کت و بلوزهای رسمی نیز می تواند استایل های جذابی را به دنبال داشته باشد. برای مهمانی ها و قرارهای معمولی و نیمه رسمی می توان از شلوارهای جین استفاده نمود. اما برای مهمانی های شب و کاملا رسمی به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

لباس جین چیست؟

انتخاب شلوار جین

لوی استراوس (Levi Strauss) طراح شلوار جین است. این شلوارها خیلی سریع محبوبیت پیدا کردند و مردم برای این شلوارهای کتانی نام لیوایز Levis را انتخاب کردند. و این شلوارها به لیوایز مشهور شد و شرکت لوی استراوس نیز این لغت را به عنوان علامت تجاری اش ثبت کرد. سال های بعد این محبوبیت ادامه پیدا کرد شلوار جین و چندین کمپانی تولید جین نیز به وجود آمد. سال ۱۹۸۹ فردی با نام هنری دیوید Henry David Lee کمپانی لی را تاسیس کرد. شلوارهای جین برند لی (Lee) نیز آنقدر محبوبیت پیدا کرد که اصطلاح لی بشلوار جین ر روی همه شلوارهای جین مشهور شد. طوری که هنوز خیلی از افراد شلوار جین را شلوار لی می نامند. درباره شلوار جین: شما می توانید برای موقعیت های رسمی تر شلوار جین را با کت و بلوزهای رسمی ست کنید. البته برای مهمانی های شب و خیلی رسمی شلوار جین به هیچ وجه مناسب نیست، اصولا کاربرد این نوع شلوارها برای موقعیت های غیر رسمی است. اما برای یک مهمانی عصر یا قرار غیر رسمی مناسب است.


لباس جین چیست؟


بیشتر بدانید نکات مهم خرید شلوار جین

احتمالا بسیاری از شما هم مانند اغلب زنان فکر می‌کنید که خرید شلوار جین را نمی‌توان در اغلب مواقع، یک تجربه لذت بخش به شمار آورد. پیدا کردن شلوار جینی که کاملا اندازه و متناسب با اندام شما باشد، کار بسیار سخت و دشواری است. و می‌توان گفت که روند پبدا کردن یک شلوار جین مناسب می‌تواند (در بهترین حالت خود) طولانی و خسته کننده، و (در بدترین حالت آن) کاملا تحقیر آمیز باشد. شلوار انتخابی شما اسکینی است باید قد آن تا مچ شما باشد نه کوتاه تر و نه بلند تر. خوشبختانه، کارشناس طراحی، ماریسا وب (Marissa Webb)، به نکات ساده و در عین حال مهمی دست یافته که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، این تجربه را تا حد امکان قابل تحمل و البته موفقیت آمیز نمایید.


تفاوت شلوار لی و جین در چیست ؟

شخصی به نام لوی استراوس (Levi Strauss) طراح اولیه ی شلوارهای جین است. این شلوارهای ضخیم و مستحکم، خیلی سریع محبوبیت فراوانی نزد مردم پیدا کردند و نام Levis را به خود اختصاص دادند. از آن زمان به بعد، کمپانی های مختلفی برای تولید این شلوارها تاسیس گردید تا اینکه در سال 1989 شخصی به نام هنری دیوید لی (Henry David Lee) کمپانی بزرگ لی را راه اندازی کرد. این شرکت تولید کننده ی شلوار جین، به اندازه ای گسترش پیدا کرد و محبوب و دوست داشتنی شد که نام برند لی (Lee) برای کل شلوارهای جین مورد استفاده قرار گرفت. در واقع کمپانی لی، به عنوان یکی از شرکت های شلوار جین محسوب می شود؛ اما این نام به خاطر محبوبیت فراوان، به همه ی شلوارهای جین اطلاق شد. در نتیجه شلوارهای لی و جین از لحاظ جنس پارچه و نوع دوخت، تفاوتی با یکدیگر ندارند و یکی هستند!

لباس جین چیست؟

چرا شلوار جین آبی رنگ است

البته گفتنی است که در حال حاضر در دنیا شلوار جین به رنگ های سبز ، زرد ، سفید و رنگهای دیگری تولید می شود ؛ اما همه مردم به محض شنیدن نام شلوار جین به یاد رنگ آبی کلاسیک آن می افتند ؛ و اینطور به نظر می آید که در دنیا محبوب ترین رنگ شلوار همان آبی کلاسیک است.


چرا به آن شلوار جین گفتند

در حقیقت کلمه جین برگرفته از "جنوا" که منطقه ای در ایتالیا بوده است میباشد . جنوا محلی بود که در اواخر قرن نوزدهم این پارچه تولید شد. اما آمریکایی ها نام این منطقه را به شیوه خود می گفتند و جنوا را جین تلفظ می کردند. به طوری که در زمان کمی این تلفظ همه گیر شد و در تمام دنیا به این شلوار جین می گفتند.


 چرا شلوار جین در نهایت رنگ آبی به خود گرفت

در حدود صد سال پیش شلوار جین با دو رنگ ساخته می شد ؛ آبی و قهوه ای رنگ قهوه ای به خاطر اینکه پس از چندین بار شستشو کمرنگ تر شده و تا جایی پیش می رود که به رنگ بدن تبدیل می شود از استقبال کمتری روبرو شد و به جایی رسید که دیگر تولید نشد، این طور شد که رنگ آبی شلوار جین پیشرو در رنگها شد. ذالبته یک روایت دیگری در مورد منشاء رنگ آبی وجود دارد. این که در ابتدا رنگ شلوار جین قهوه ای بود اما زمانی که به آمریکا آورده شد کسی که این پارچه را وارد آمریکا کرد بشکه ی رنگ آبی نیز با خود به آمریکا آورد و شروع به رنگ کردن شلوار های جین شد و از طرفی این رنگ از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و تا جایی پیش رفت که شلوار جین در کل با رنگ آبی ارائه شد.


شکل شلوار جین از کجا پدیدار شد

از صد سال پیش شلوار جین تغییر زیادی نکرده است و تقریباً طرح شلوار به همان شکلی که جویندگان طلا و کارگران از آن استفاده می کردند ؛ مانده است شکل و فرم جیبهای جلو و عقب شلوار جین بیشتر به خاطر نگهداری ابزار در حین کار طراحی شده است . از طرفی دکمه های پرچی و رو به بیرون این شلوار برای وصل کردن قسمت بالای لباس کار به شلوار استفاده می شد. جیب کوچکی که در بالای یکی از جیبها وجود دارد نیز برای نگهداری ساعت استفاده می شد. این کارایی ها و طراحی و مقاومت شلوار جین باعث شد که در پایان قرن نوزدهم در میان مردم دنیا بسیار محبوب شده و اکثراً از آن استفاده کنند.


https://www.tumblr.com/blog/view/jacoobz/692185779033735168?source=share

چگونه وارد عرصه سرمایه گذاری و بورس شویم

چگونه وارد عرصه سرمایه گذاری و بورس شویم


چگونه وارد عرصه سرمایه گذاری شویم؟


اگر شما قصد ورود به بازار سرمایه را دارید، باید از برخی اصول و نکات اساسی آن آگاهی داشته باشید. این امر به شما برای کسب بیشترین سود ممکن کمک خواهد کرد. به این ترتیب هیچ مشکلی پیش روی شما برای درآمدزایی در بازار نخواهد بود.  بدون تردید توصیه های بسیار زیادی برای رعایت کردن در بازار سرمایه وجود دارد، اما همه آنها به یک اندازه کاربردی نیست. شما به عنوان یک سرمایه گذار برای محافظت از سرمایه تان باید مهمترین نکات در بازار را رعایت نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی زود وضعیت تان در بازار به هم بریزد.



چگونه وارد عرصه سرمایه گذاری شویم


هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای ورود به عرصه سرمایه گذاری با کمترین ریسک ممکن است. در ادامه برخی از این نکات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.



فهم تفاوت بازارها


تمام بازارها در عرصه کسب و کار و به ویژه بازار سهام شبیه به هم نیستند. شما به عنوان یک سرمایه گذار باید تفاوت های این بازارها را به خوبی متوجه شوید، در غیر این صورت شانس زیادی برای تجربه یک فرآیند سرمایه گذاری مطمئن را نخواهید داشت. اشتباه بسیاری از سرمایه گذارهای تازه کار بی توجهی به این نکته است. به این ترتیب انتظارات آنها از وضعیت بازار سرمایه به طور قابل ملاحظه ای یکسان و بدون تغییر است.



ایجاد نرخ مطمئنی از بازگشت سرمایه


شما برای سرمایه گذاری بر روی عرصه کسب و کار باید نرخ بازگشت سرمایه را مدنظر قرار دهید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای تضمین موفقیت در بازار خواهد داشت. بسیاری از سرمایه گذارهای تازه کار بدون توجه به ریسک یک بازار و همچنین نرخ بازگشت سرمایه وارد بازار می شوند. شاید این امر برای یک سرمایه گذار مبتدی توجیه پذیر باشد، اما گاهی اوقات سرمایه گذارهای باسابقه نیز اینطور عمل می کنند. با این حساب مشاهده ضررهای سنگین از سوی سرمایه گذارها در این شرایط امری طبیعی خواهد بود.



استفاده از مشاوره های مطمئن


دریافت مشاوره در عرصه کسب و کار امر عجیب یا غیرمنتظره ای نیست. بسیاری از افراد برای موفقیت در بازار از مشاوره های حرفه ای استفاده می کنند. بنابراین شما در هر نقطه ای از بازار باید به خوبی از مشاوره های مطمئن استفاده کنید. بسیاری از سرمایه گذارهای تازه کار استفاده از مشاوره های دیگران را نوعی نقطه ضعف تلقی می کنند. درست به همین خاطر همیشه در زمینه استفاده از آنها شک و تردید دارند. این امر آنها را برای مدت زمانی طولانی نسبت به دیگر سرمایه گذارها عقب نگه خواهد داشت.


چگونه وارد عرصه سرمایه گذاری و بورس شویم


برنامه ریزی برای درآمدها


شما به عنوان سرمایه گذار دیر یا زود به درآمدزایی خواهید رسید. این امر پایان ماجرای شما در بازار سرمایه نیست. سرمایه گذارهای حرفه ای همیشه برای سودشان برنامه ای مشخص دارند. بر این اساس شما باید بخشی از سود مورد نظر را برای سرمایه گذاری مجدد در بازار اختصاص دهید، در غیر این صورت شاید سرمایه اولیه تان به سرعت تمام شود.



چگونه وارد عرصه سرمایه گذاری شویم


سرمایه گذارهای بزرگ همیشه زمانی را برای مطالعه درباره بازار اختصاص می دهند. شاید این امر فقط برای سرمایه گذارهای مبتدی توجیه پذیر باشد، اما سرمایه گذارهای بزرگ نیز به خوبی امکان سود بردن از آن را دارند. هر چقدر شما مطالعه دقیق تری درباره بازار داشته باشید، احتمال موفقیت تان در آن بیشتر می شود. به این ترتیب دیگر هیچ چیز غیرمنتظره ای برای شما به وجود نخواهد آمد. این امر مسیر موفقیت تان به عنوان سرمایه گذار را به شدت سرعت می دهد. بنابراین همیشه زمانی برای مطالعه بازار و تحقیق درباره بازار سرمایه اختصاص دهید. 



پس انداز را فراموش نکنید


هر سرمایه گذاری بزرگی ممکن است یک روز دچار بحران مالی شود. درست به همین خاطر شما باید همیشه به فکر پس انداز کردن سرمایه تان باشید. این امر شما را نسبت به آینده فعالیت تان مطمئن کرده و جلوی صفر شدن حساب مالی تان را می گیرد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. بنابراین همیشه باید یک حساب جداگانه برای پس انداز درآمدهای تان داشته باشید.  بسیاری از سرمایه گذارها هیچ وقت به پس انداز فکر نمی کنند. این امر به دلیل عدم شناخت درست بازار و تحولات آن است. وقتی شما یک حساب پس انداز داشته باشید، حتی در صورت بروز مشکل مالی نیز برای مدتی خیال تان بابت تامین مالی خودتان راحت خواهد بود.


چگونه وارد عرصه سرمایه گذاری و بورس شویم


برای سرمایه گذاری در بورس از کجا شروع کنم ؟


یکی از راه‌های رشد سرمایه، سرمایه گذاری در بورس است. وارد شدن به دنیای بورس، مستلزم دریافت کد بورسی است. دریافت کد بورسی با ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت صورت می‌گیرد. افراد بدون دریافت کد بورسی و مراجعه به یک کارگزار نمی‌توانند خرید و فروش سهام را انجام دهند. انتخاب یک کارگزاری خوب در انجام معاملات تاثیر بسزایی دارد. بورس، با توجه به رشد بی‌نظیری که در سال گذشته داشت، جزء محبوب‌ترین بازارهای مالی به شمار می‌رود. همین امر باعث شد، افراد زیادی بدون دانش بورسی و عدم آشنایی با بورس، وارد این سرمایه‌گذاری شوند. به همین دلیل، عده کثیری با تصور مراجعه به تالار بورس برای خرید و فروش سهام، دچار اشتباه می‌شوند. در صورتی که این امر، ارتباطی با تالار بورس ندارد و افراد می‌توانند با انتخاب کارگزاری به خرید و فروش سهام بپردازند. در واقع، بدون انتخاب کارگزاری خرید و فروش سهام ممکن نیست. در ادامه، آموزش گام به گام ورود به بورس را بررسی خواهیم کرد.



گام اول: ثبت نام در سامانه سجام


شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به منظور ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را راه‌اندازی نموده است. لذا، مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی می‌بایست اطلاعات خود را در این سامانه به ثبت برسانند. بر همین اساس، گام نخست برای سرمایه گذاری در بورس، ثبت نام در سامانه سجام می‌باشد.  مطابق با قانون، ارائه هرگونه خدمات در بازار سرمایه وابسته به ثبت اطلاعات در سامانه سجام است. ثبت اطلاعات در این سامانه فقط یک بار انجام می‌گیرد که با استفاده از آن، الزامی در ارائه مدارک و اطلاعات به هنگام دریافت خدمات در کارگزاری‌ها نمی‌باشد.



گام دوم: احراز هویت


گام دوم برای سرمایه گذاری در بورس، احراز هویت می‌باشد. پیشرفت تکنولوژی باعث شد، فرایند غیرحضوری شدن احراز هویت یک تحول ملی در بازار سرمایه به شمار رود. با توجه به غیرحضوری شدن احراز هویت، این امر در کمتر از 10 دقیقه صورت می‌گیرد.  احراز هویت غیرحضوری را می‌توان از طریق معتبرترین سامانه‌ها از جمله: سامانه سجام، نرم افزار سیگنال، آپ و … انجام داد. پس از انجام احراز هویت، کد بورسی برای فرد صادر می‌شود.



گام سوم: دریافت کد بورسی


پس از انجام احراز هویت و تایید آن برای سرمایه گذاری در بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کد منحصر به فردی همانند کد ملی برای هر شخص تحت عنوان کد بورسی صادر می‌کند. کد بورسی شامل حروف و اعداد می‌باشد که از 5 عدد و 3 حرف تشکیل شده است. به طور مثال، اگر نام خانوادگی شما مهدوی باشد، کد بورسی منحصر به فرد شما (مهد 12345) می‌باشد. البته ممکن است گاهی، حروف کد بورسی به طور اتفاقی انتخاب شوند.



گام چهارم: انتخاب کارگزاری


گام آخر برای حضور در بازار سرمایه، انتخاب کارگزاری است. پس از دریافت کد بورسی، برای انجام معاملات، انتخاب کارگزاری خوب و مناسب از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود. در واقع، کارگزار واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده می‌باشد که با دریافت کارمزد مشخصی، عامل انجام معاملات می‌شود. انتخاب کارگزاری برای حضور در بازار سرمایه، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا، سرعت انجام معاملات و دریافت خدمات مورد نظر به انتخاب آن بستگی دارد.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری؛ اختصاص دادن پول مشخصی برای کسب سود و منافع است. در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری به معنی خرید کالا، سهام و یا هر چیز دیگری که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما، در آینده آن کالا، سهام و … افزایش قیمت خواهد داشت و برای او سودآور خواهد بود.

سرمایه گذاری چیست؟

تعریف سرمایه

سرمایه یک اصطلاح گسترده است که شامل هر نوع دارایی های مالی یا ارزش دارایی های مالی نظیر وجه نقد موجود در حساب‌های بانکی، همین‌طور کارخانه‌ها، ماشین آلات و تجهیزاتی که برای تولید در اختیار شرکت ها است، می‌شود. هم چنین سرمایه برای یک شخص حقیقی عبارت است از دارایی های وی اعم از نقدی و یا غیرنقدی مانند کالا


اهمیت سرمایه گذاری

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، مشغله‌ها و تورم موجود در جامعه، کسب درآمد کمی دشوار به نظر می‌رسد. رفع نیازهای انسان برای ایجاد رفاه و آرامش بیشتر از جمله: خوراک، پوشاک، تهیه ماشین و مسکن، تحصیل فرزندان، ازدواج و … نیازمند درآمد هنگفتی می‌باشد. با توجه به نیازهای مذکور، امروزه درآمدها به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری می‌تواند راه مناسبی برای تامین بخشی از این نیازها باشد. با توجه به درآمدهای ضعیف در جامعه، شاید امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا وجود نداشته باشد؛ اما، سرمایه‌گذاری بلند مدت با مبلغ کم هم می‌تواند سود قابل توجهی برای افراد داشته باشد.  بنابراین، کم یا زیاد بودن درآمد، تعیین‌کننده میزان سرمایه‌گذاری نیست، بلکه چه میزان از این درآمد برای ایجاد ارزش در آینده سرمایه‌گذاری شود، تعیین کننده است.


هدف از سرمایه گذاری چیست؟

اهداف سرمایه‌گذاری مطابق با زندگی روزمره هر شخص متفاوت می‌باشد. هر سرمایه‌گذار با هدف خاصی پا به عرصه سرمایه‌گذاری می‌نهد که مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. سه هدف مهم در سرمایه‌گذاری وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصری از هر کدام می‌پردازیم:


امنیت دارایی

شاید این جمله را بسیار شنیده باشید که ریسک سرمایه‌گذاری بالاست و ممکن است درصد زیادی متحمل ضرر شود. نکته‌ای که باید یادآور آن باشیم، سرمایه‌گذاری بلند مدت است. سرمایه‌گذاری بلند مدت بدون شک، نه تنها شما را متحمل ضرر نمی‌کند، بلکه شما را به سود می‌رساند. بنابراین، سرمایه‌گذاری بلند مدت در هر بازاری (سکه، بورس، مسکن، دلار و …) از امنیت بالایی برخوردار است و می‌توانید با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید.


رشد

یکی دیگر از اهداف سرمایه‌گذاری، رشد سرمایه است. در واقع، افراد برای دریافت سود، سرمایه‌گذاری می‌کنند. با سرمایه‌گذاری بلند مدت، رشد قابل توجهی در انواع بازارها اتفاق می‌افتد. بنابراین، رشد سرمایه در کوتاه مدت و بلند مدت رخ می‌دهد؛ اما اگر به دنبال سود زیادی در بازارهای مالی هستید، بلند مدت سرمایه‌گذاری کنید.


درآمد  

تولیدِ منبع دوم درآمد، از الزامات زندگی است. با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا که عامل افزایش بیکاری و کم‌کاری شده است، سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای منبع دوم درآمد محسوب می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی‌هایی مانند وام بانکی، اوراق مشارکت و … دارد برای کسب درآمد مناسب هستند.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری و ریسک آن

در مبحث سرمایه‌گذاری، باید به ریسک آن نیز توجه نمود. ریسک، از دست رفتن ارزش دارایی در سرمایه‌گذاری است. ریسک‌ها انواع مختلفی دارند که ممکن است سرمایه‌گذاران در معرض هر کدام از آنها قرار گیرند. راه‌هایی برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری از جمله متنوع‌سازی، تخصیص دارایی و … وجود دارد؛ اما هیچ راهی برای از بین بردن این ریسک وجود ندارد. در ادامه انواع ریسک‌ها، برای شناخت بهتر به شما معرفی می‌شود:

 ریسک بازار
ریسک صنعت
ریسک توقف نماد
 ریسک نرخ بهره
 ریسک نرخ سرمایه‌گذاری مجدد
ریسک نرخ ارز


چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

همه ما به طور پیوسته در حال تلاش و کوشش هستیم تا بتوانیم به اهدافی که در نظر داریم دست یافته و رفاه بیشتری برای خود و عزیزانمان فراهم کنیم. مثلا ممکن است در پی خرید خانه یا ماشین باشیم. یا بخواهیم برای آینده تحصیلی و شغلی فرزندانمان، مبالغی را به انواع روش های مختلف سرمایه گذاری کنیم. یا قصد خرید لوازم خانگی بهتری را داشته باشیم. یا … برای دستیابی به این اهداف کوچک و بزرگ، مسلما نخستین و مهمترین گام داشتن یک منبع درآمدی مناسب است که بتواند سرمایه مورد نیاز را برای ما ایجاد کند. اما آیا همین امر کافی است؟ آیا می‌توان بدون داشتن یک برنامه درست و هدفمند، به اهداف مالی خود در آینده رسید؟


سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

1. با سرمایه گذاری می‌توانید به اهداف مالی خود دست پیدا کنید

بی شک هر یک از ما انسان‌ها برای خود اهدافی را مشخص کرده‌ایم که معمولا بخش زیادی از آن‌ها نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از آنچه که در اختیارمان هست، دارد. از جمله این اهداف می‌توان به خرید خانه، زمین، ویلا، وسیله نقلیه، لوازم منزل، تجهیزات کامپیوتری و … اشاره کرد. سرمایه گذاری هدفمند به شما کمک می‌کند تا با مدیریت صحیح بخش مازاد درآمدهای خود، بتوانید به سرمایه لازم جهت رسیدن به اهدافتان دست پیدا کنید.


2. با سرمایه گذاری از تورم در امان می‌مانید

سرمایه گذاری درست نه تنها ارزش دارایی شما در شرایط تورمی حفظ می‌کند، بلکه باعث افزایش آن نیز می‌شود. مثلا فرض کنید همان ده میلیون تومان سال ۱۳۷۵ را که می‌شد با آن یک خانه ۶۰ متری در مرکز تهران خرید، در یک دارایی با سود سالانه ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری می‌کردید. در این صورت سرمایه شما در سال ۱۴۰۰ حدودا برابر ۷ میلیارد می‌شد. و شما می‌توانستید با آن یک خانه ۲۴۰ متری در مرکز تهران بخرید!


3. با سرمایه گذاری درست، در دوران بازنشستگی دغدغه مالی نخواهید داشت

دوران بازنشستگی یکی از بخش‌های مهم زندگی هر انسانی است که بایستی از سنین جوانی برای آن برنامه ریزی داشته باشد؛ چرا که در این قسمت از عمر، توان کاری ما تقلیل رفته و به احتمال زیاد نمی‌توانیم درآمد مطلوبی را به دست بیاوریم. لذا توصیه می‌شود که از سنین جوانی، بخشی از درآمد خود را در یک بازار مناسب سرمایه گذاری کنید تا در دوران بازنشستگی و کهنسالی، دغدغه مالی نداشته و بتوانید در کنار عزیزانتان از زندگی لذت ببرید.

سرمایه گذاری چیست؟

انواع سرمایه گذاری از نظر زمانی

انواع سرمایه گذاری بر اساس مدت زمان مدنظر برای کسب بازدهی به 3 دسته تقسیم می شود:


سرمایه گذاری کوتاه مدت

هدف از سرمایه گذاری کوتاه مدت، کسب بازدهی در کوتاه ترین زمان ممکن است. این نوع سرمایه گذاری نیاز به شناخت بهتری از بازار موردنظر داشته و ریسک بالاتری را هم متوجه سرمایه گذار می کند. خرید و فروش ملک، خودرو و یا سهام در بازه زمانی کوتاه برای کسب سود از نوسان قیمت مثال هایی از این نوع سرمایه گذاری هستند.


سرمایه گذاری میان مدت

هدف از سرمایه گذاری میان مدت، کسب بازدهی در بازه زمانی چند ماهه تا 2سال  است. این نوع سرمایه گذاری کم ریسک تر از سرمایه گذاری کوتاه مدتی بوده و باشناخت نسبی از بازار هدف می توان از آن کسب سود کرد. سرمایه گذاری در حساب های بانکی، خرید سهام به دید میان مدت ومثال هایی از این نوع سرمایه گذاری هستند.


سرمایه گذاری بلند مدت

هدف از سرمایه گذاری بلندمدت، کسب سود در بلندمدت است. اساس سرمایه گذاری بلند مدت صبر و نادیده گرفتن نوسانات در طول زمان سرمایه گذاری است. انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری در بلند مدت اهمیت زیادی دارد، چرا که بازدهی بازارها دربلند مدت تفاوت بسیاری دارد.

پینترست چیست؟

پینترست نام یکی از شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاری تصاویر است، با اینکه Pinterest امکانات فراوانی دارد، اما هنوز آنطور که باید بین ایرانی ها جا نیفتاده، شاید دلیل این اتفاق محبوبیت بیش از حد اینستاگرام در ایران باشد. پینترست جایی برای پین کردن تصاویر مورد علاقه یا اشتراک گذاری آن با دوستان است. اما به هیچ وجه طرز کارش مثل اینستاگرام نیست. در پینترست می‌توانید هر تصویری که می‌خواهید را پین کنید یا اینکه بوردهای مخصوصی بسازید و تصاویر مرتبط را در یک بورد قرار دهید. این ابزار تحت وب با وب سایت ها و شبکه‌های اجتماعی دیگر تعامل کامل دارد و می‌توانید در هر جایی از وب تصاویر را به لیست علاقه مندی هایتان بیفزاید. اگر دنبال تصاویر زمینه با کیفیت برای موبایل یا لپ تاپ تان هستید، پینترست می‌تواند شما را در رسیدن به این هدف یاری کند. اگر دنبال دستور پخت یک غذای مخصوص یا تزیین خانه تان به سبکی جدید هستید می‌توانید از پینترست کمک بگیرید.


پینترست چیست؟


در پینترست می‌توانید به تعداد نامحدود آلبوم عکس داشته باشید و تصاویر را در هر اندازه‌ای به آنجا اضافه کنید. بدون آنکه کیفیت تصاویر پایین بیاید. این شبکه اجتماعی امکانات بی نظیری برای کسب و کارها فراهم آورده تا بتوانند برند و کارهایشان را بهتر در معرض نمایش قرار دهند. در پینترست می‌توانید در مورد هر چیزی که بخواهید ایده‌های بسیاری بیابید، کافیست کلمه‌ای کلیدی را سرچ کنید، تا به دنیایی از تصاویر مرتبط دست یابید. روی هر تصویر که کلیک کنید به صفحه‌ای جدید هدایت می‌شوید که آنجا هم تصاویری مشابه به شما نمایش داده می‌شود. در واقع می‌شود گفت پینترست جستجوگری قوی است، که نتایجش را بر اساس تصاویر ارائه می‌دهد.ر می‌خواهید دکوراسیون اتاق کارتان را بچینید یا آنکه کیک تولدتان را خلاقانه طراحی کنید؟ پینترست ایده هایی برایتان دارد، کافیست تا وارد این دریای تصاویر شوید. هر چقدر هم سخت گیر باشید می‌توانید چندین طرح پیدا کنید که نظرتان را جلب کند.



چرا ما از پینترست برای کسب‌وکار استفاده می‌کنیم؟


دلایلی که باعث می‌شود افراد از پینترست استفاده کنند با دلایل استفاده آن‌ها از فیسبوک و اینستاگرام متفاوت است. پینترست شبکه‌ای است که در آن افراد به دنبال الهام گرفتن  هستند و به خصوص به دنبال ایده‌هایی درباره محصولات جدید برای خرید هستند. این بدان معناست که آن‌ها از دیدن پست‌های برندهای مختلف در فیدهایشان هیجان‌زده می‌‎شوند. طبق گفته eMarket  تنها فیسبوک از لحاظ تاثیرگذاری بر تصمیمات خرید از پینترست جلوتر است. بیش از دو سوم افراد می‌گویند که برند یا محصول مورد نظر خود را در پینترست پیدا کرده‌اند.



پینترست جایی برای کشف و جمع‌آوری ایده‌های خلاقانه است


اما رسالت پینترست متفاوت است. این شبکه اجتماعی به جای ترغیب کاربر به اشتراک‌گذاری شاهکارهای عکاسی خود، به او فضایی می‌دهد تا شاهکارهای دیگران را مطابق با سلیقه و علایق خود جمع‌آوری کند؛ مثل کلکسیونی از ایده‌های خلاقانه و جذاب. پینترست برای افرادی که عاشق ایده و خلاقیت یا دنبال اینفوگرافیک و آموزش‌های کاربردی‌ هستند، ایده‌آل است. در پینترست می‌توانید مثل اینستاگرام چندین هزار فالوور داشته باشید و حتی برای کسب‌و‌کار خود تبلیغ کنید. و راستی، در پینترست خبری از سلبریتی‌ها و حکمروایی مطلق آن‌ها نیست که به کاربران عادی مجال ابراز وجود نمی‌دهند.


اینجا هرکسی برای موفقیت و دیده شدن از شانس یکسانی برخوردار است؛ شاید به این خاطر که در پینترست این شما نیستید که دیده می‌شوید، بلکه علایق شما است که دیده می‌شود. و هرچه در جمع‌آوری تصاویر منظم‌تر و خوش‌سلیقه‌تر باشید، تعامل کاربران دیگر با مجموعه عکس‌های شما بیشتر می‌شود. در واقع می‌توان گفت پینترست جای افراد خوش‌سلیقه است.


پینترست چیست؟


داستان پیدایش پینترست


داستان پیدایش پینترست با سه جوان آمریکایی به نام بن زیلبرمان، ایوان شارپ و پال سیارا شروع شد که به دنبال توسعه محصولی بودند که برای همه مفید باشد، نه فقط افرادی که از تکنولوژی سر درمی‌آوردند. این سه نفر می‌خواستند محصولی جدید، اورجینال و در عین حال آشنا تولید کنند؛ چیزی که کاربران بتوانند سریع با آن ارتباط برقرار کنند، حتی اگر تا به حال چیزی درباره‌اش نشنیده بودند. این محصول پینترست بود. اما زیلبرمان پیش از رسیدن به ایده توسعه پینترست، محصول دیگری به نام Tote را اوایل سال ۲۰۰۹ عرضه کرد که کاربران می‌توانستند از ۳۰ فروشگاه موجود در این اپلیکیشن، قیمت لباس و اجناس دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند، محصولات مورد علاقه خود را در پروفایل ذخیره کنند و هر زمان این محصولات شامل تخفیف شد، با نوتیفیکیشن باخبر شوند.


اپلیکیشن Tote اگرچه در رسیدن به اهدافش شکست خورد؛ اما برای زیلبرمان سکوی پرتابی شد تا ایده توسعه پینترست به ذهنش خطور کند. زمانی که زیلبرمان و سیارا در حال آنالیز داده کاربران Tote بودند، متوجه شدند کاربران به جز جستجو و ذخیره محصولاتی که به دنبال آن بودند، محصولات جدیدی نیز پیدا می‌کردند و تصاویر آن‌ها را برای خودشان می‌فرستادند. این رفتار کاربر، ایده توسعه محصول جدیدی را به آن‌ها داد که بر پایه جمع‌آوری کلکسیون مجازی بود. نمونه اولیه این محصول جدید تا پاییز ۲۰۰۹ تقریبا به اتمام رسیده بود. زیلبرمان در سفری که به نیویورک داشت، با ایوان شارپ دیدن کرد که پیش از ملحق شدن به تیم توسعه پینترست، به عنوان طراح محصول در فیسبوک کار می‌کرد. نفوذ شارپ برای پا گرفتن این محصول تازه بسیار حیاتی بود. او نه‌تنها کدنویسی بخش عمده وب‌سایت را انجام داد، بلکه طراحی شبکه‌ای (grid) که پینترست همچنان از آن استفاده می‌کند نیز ایده او بود. اسم این محصول هم ایده دوست‌دختر زیلبرمان بود که از کلمه پین Pin به معنی پونز و اینترست interest به معنی علاقه تشکیل شده است.


مفهوم کلکسیون از همان ابتدا در پینترست لحاظ شده بود. خود زیلبرمان هم در جوانی عادت داشت کلکسیون بزرگی از پروانه جمع کند که به شوخی از آن به عنوان اولین نسخه پینترست یاد می‌کند.  زمانی که نسخه بتا پینترست در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، فیسبوک بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و توییتر تقریبا ۲۰ میلیون کاربر داشت؛ با این حال، پینترست در بین این شبکه‌های اجتماعی منحصر‌به‌فرد است. اگر تأکید فیسبوک و توییتر بر اشتراک‌گذاری اتفاقات روزمره است، پینترست در مقابل بر اشتراک‌گذاری علایق تأکید داشت و به همین خاطر توانست بین غول‌های شبکه‌های اجتماعی جایی برای خود باز کند. ۹ ماه بعد از عرضه عمومی نسخه بتا، وب‌سایت پینترست کمتر از ۱۰ هزار کاربر داشت. زیلبرمان با نیمی از این کاربران تماس گرفت و حتی شماره تلفن شخصی خود را به آن‌ها داد و از آن‌ها خواست هر زمانی که خواستند، با او تماس بگیرند.


پینترست اولین رشد بزرگ خود را بعد از عرضه اپلیکیشن مخصوص آیفون در مارس ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) تجربه کرد. دومین رشد بزرگ این پلتفرم چند ماه بعد اتفاق افتاد؛ وقتی مجله تایم از پینترست به عنوان یکی از «۵۰ وب سایت برتر» یاد کرد. تا پایان سال ۲۰۱۱، پینترست یکی از ده سرویس بزرگ رسانه اجتماعی بود و هر هفته بیش از ۱۱ میلیون بازدیدکننده جدید را به وب‌سایت خود جذب می‌کرد. این رشد چشمگیر باعث شد وب‌سایت فناوری تِک‌کرانچ، پینترست را بهترین استارتاپ جدید سال ۲۰۱۱ بنامد.


پینترست با تمرکز بر کاربرانی که از قبل داشت و نه کاربرانی که فکر می‌کرد باید داشته باشد، توانست در عرض ده سال به کسب‌وکاری ۱۵ میلیارد دلاری تبدیل شود. پینترست اولین محصول آنلاین بود که از نحوه تعامل افراد در دنیای واقعی برای سروسامان دادن به زندگی دیجیتالی آن‌ها استفاده کرد. حالا ارزش مؤسس آن، بن زیلبرمان، طبق گزارش فوربز نزدیک به ۳٫۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است.  


پینترست چیست؟


پینترست چطور کار می‌کند؟


برای استفاده از پینترست، نیاز به حساب کاربری مخصوص خودتان دارید. در ادامه این بخش، به چگونگی کار با پینترست و ابزارها و امکانات آن خواهیم پرداخت.



ثبت نام و ورود


اگر بار اولتان است که به سراغ پینترست می‌آیید، برای ثبت نام به یک آدرس ایمیل معتبر و یک کلمه عبور نیاز دارید. برای راحتی بیشتر، امکان ورود مستقیم به سایت با حساب کاربری گوگل یا فیسبوک نیز وجود دارد. بعد از ورود، پینترست از شما می‌خواهد که تعدادی از موضوعات مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. این موضوعات ممکن است آشپزی، نجاری، طراحی وب، انیمیشن، اتومبیل‌های اسپرت، سینما یا هر موضوع دیگری باشند. باقی اطلاعات مورد نیاز را می‌توانید بعدا وارد کرده تا حساب کاربری‌تان را تکمیل کنید.



ویرایش حساب کاربری


بعد از ثبت نام در سایت، با کلیک روی دکمه گوشه بالا سمت راست، گزینه Edit Settings را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید مشخصات خود را ویرایش کنید، عکس پروفایلتان را تغییر دهید و در نهایت بسیاری از تنظیمات دیگر مثل نوتیفیکیشن‌ها، ارسال ایمیل و موارد دیگر را دستکاری کنید.



امنیت


پینترست نیز همانند بسیاری شبکه‌های اجتماعی دیگر، از قابلیت تایید دو مرحله‌ای یا Two-Factor Verification بهره‌مند است. کافی است در قسمت تنظیمات روی کلمه Security کلیک کرده و دکمه مربوط به تایید دومرحله‌ای را فعال کنید. در صورت فعال بودن این گزینه‌، در هر بار لاگین، باید کدی را که پینترست به تلفن همراه شما اس ام اس می‌کند را وارد کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید.



جستجو


در قسمت بالا و سمت چپ صفحه، قسمتی برای جستجوی کلیدواژه‌های شما وجود دارد. از آنجا که پینترست به صورت خودکار عبارت جستجو شده توسط شما را کلمه به کلمه جدا کرده و هرکدام را به عنوان یک برچسب در نظر می‌گیرد، سعی کنید عباراتی که جستجو می‌کنید کوتاه، ساده و مشخص باشند. در این قسمت برای هر عبارتی که جستجو کنید (چه فارسی و چه انگلیسی)، پینترست برچسب‌های دیگری به شما پیشنهاد می‌دهد که جستجوی شما را شخصی‌تر و دقیق‌تر خواهند کرد. به تصویر زیر توجه کنید، در این تصویر با جستجوی کلمۀ "چوب"، کلماتی مانند "طرح"، "رنگ"، "معرق"، "بستنی" و ... نمایش داده می‌شوند.



به اشتراک‌گذاری محتوا


همان طور که گفته شد، پینترست ذاتا شبکه‌ای تصویر محور است. پس همان طور که در اینستاگرام عکس‌ها و تصاویرتان را با دوستانتان به اشتراک می‌گذارید، اینجا هم می‌توانید همان کار را بکنید. هم در فضای وب و هم در اپلیکیشن‌های پینترست، می‌توانید با کلیک روی دکمه + عکس یا عکس‌های موردنظرتان را (که از این به بعد به آنها پین خواهیم گفت) روی بوردهای خود قرار دهید. البته پینترست تنها به این محدود نیست، علاوه بر تصاویر تکی، می‌توانید در پروفایل خود چندین بورد تعریف کرده، هر کدام را به یک موضوع اختصاص داده و روی هر یک پین‌های گوناگونی قرار دهید. حتی قادر هستید که لینک مطالب روی وبسایت خود را روی بوردهای خود پین کنید؛ پینترست نیز تصویر شاخص مطلب شما را پیدا می‌کند و آن را به صورت یک تصویر قابل کلیک نشان خواهد داد. برای علاقه‌مندان محتوا و محتوا نویسان عزیز (!) این قابلیت پینترست فوق‌العاده کارآمد است و به وایرال شدن محتوای شما کمک زیادی می‌کند.