دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه‌گذاری؛ اختصاص دادن پول مشخصی برای کسب سود و منافع است. در علم اقتصاد، سرمایه‌گذاری به معنی خرید کالا، سهام و یا هر چیز دیگری که در حال حاضر مصرف نمی‌شود اما، در آینده آن کالا، سهام و … افزایش قیمت خواهد داشت و برای او سودآور خواهد بود.

سرمایه گذاری چیست؟

تعریف سرمایه

سرمایه یک اصطلاح گسترده است که شامل هر نوع دارایی های مالی یا ارزش دارایی های مالی نظیر وجه نقد موجود در حساب‌های بانکی، همین‌طور کارخانه‌ها، ماشین آلات و تجهیزاتی که برای تولید در اختیار شرکت ها است، می‌شود. هم چنین سرمایه برای یک شخص حقیقی عبارت است از دارایی های وی اعم از نقدی و یا غیرنقدی مانند کالا


اهمیت سرمایه گذاری

با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، مشغله‌ها و تورم موجود در جامعه، کسب درآمد کمی دشوار به نظر می‌رسد. رفع نیازهای انسان برای ایجاد رفاه و آرامش بیشتر از جمله: خوراک، پوشاک، تهیه ماشین و مسکن، تحصیل فرزندان، ازدواج و … نیازمند درآمد هنگفتی می‌باشد. با توجه به نیازهای مذکور، امروزه درآمدها به تنهایی کافی نیست. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری می‌تواند راه مناسبی برای تامین بخشی از این نیازها باشد. با توجه به درآمدهای ضعیف در جامعه، شاید امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ بالا وجود نداشته باشد؛ اما، سرمایه‌گذاری بلند مدت با مبلغ کم هم می‌تواند سود قابل توجهی برای افراد داشته باشد.  بنابراین، کم یا زیاد بودن درآمد، تعیین‌کننده میزان سرمایه‌گذاری نیست، بلکه چه میزان از این درآمد برای ایجاد ارزش در آینده سرمایه‌گذاری شود، تعیین کننده است.


هدف از سرمایه گذاری چیست؟

اهداف سرمایه‌گذاری مطابق با زندگی روزمره هر شخص متفاوت می‌باشد. هر سرمایه‌گذار با هدف خاصی پا به عرصه سرمایه‌گذاری می‌نهد که مزایا و معایب منحصر به فرد خود را دارد. سه هدف مهم در سرمایه‌گذاری وجود دارد که در ادامه به توضیح مختصری از هر کدام می‌پردازیم:


امنیت دارایی

شاید این جمله را بسیار شنیده باشید که ریسک سرمایه‌گذاری بالاست و ممکن است درصد زیادی متحمل ضرر شود. نکته‌ای که باید یادآور آن باشیم، سرمایه‌گذاری بلند مدت است. سرمایه‌گذاری بلند مدت بدون شک، نه تنها شما را متحمل ضرر نمی‌کند، بلکه شما را به سود می‌رساند. بنابراین، سرمایه‌گذاری بلند مدت در هر بازاری (سکه، بورس، مسکن، دلار و …) از امنیت بالایی برخوردار است و می‌توانید با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنید.


رشد

یکی دیگر از اهداف سرمایه‌گذاری، رشد سرمایه است. در واقع، افراد برای دریافت سود، سرمایه‌گذاری می‌کنند. با سرمایه‌گذاری بلند مدت، رشد قابل توجهی در انواع بازارها اتفاق می‌افتد. بنابراین، رشد سرمایه در کوتاه مدت و بلند مدت رخ می‌دهد؛ اما اگر به دنبال سود زیادی در بازارهای مالی هستید، بلند مدت سرمایه‌گذاری کنید.


درآمد  

تولیدِ منبع دوم درآمد، از الزامات زندگی است. با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا که عامل افزایش بیکاری و کم‌کاری شده است، سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای منبع دوم درآمد محسوب می‌شود. بنابراین، سرمایه‌گذاری‌هایی که بازدهی‌هایی مانند وام بانکی، اوراق مشارکت و … دارد برای کسب درآمد مناسب هستند.

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری و ریسک آن

در مبحث سرمایه‌گذاری، باید به ریسک آن نیز توجه نمود. ریسک، از دست رفتن ارزش دارایی در سرمایه‌گذاری است. ریسک‌ها انواع مختلفی دارند که ممکن است سرمایه‌گذاران در معرض هر کدام از آنها قرار گیرند. راه‌هایی برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری از جمله متنوع‌سازی، تخصیص دارایی و … وجود دارد؛ اما هیچ راهی برای از بین بردن این ریسک وجود ندارد. در ادامه انواع ریسک‌ها، برای شناخت بهتر به شما معرفی می‌شود:

 ریسک بازار
ریسک صنعت
ریسک توقف نماد
 ریسک نرخ بهره
 ریسک نرخ سرمایه‌گذاری مجدد
ریسک نرخ ارز


چرا باید سرمایه گذاری کنیم؟

همه ما به طور پیوسته در حال تلاش و کوشش هستیم تا بتوانیم به اهدافی که در نظر داریم دست یافته و رفاه بیشتری برای خود و عزیزانمان فراهم کنیم. مثلا ممکن است در پی خرید خانه یا ماشین باشیم. یا بخواهیم برای آینده تحصیلی و شغلی فرزندانمان، مبالغی را به انواع روش های مختلف سرمایه گذاری کنیم. یا قصد خرید لوازم خانگی بهتری را داشته باشیم. یا … برای دستیابی به این اهداف کوچک و بزرگ، مسلما نخستین و مهمترین گام داشتن یک منبع درآمدی مناسب است که بتواند سرمایه مورد نیاز را برای ما ایجاد کند. اما آیا همین امر کافی است؟ آیا می‌توان بدون داشتن یک برنامه درست و هدفمند، به اهداف مالی خود در آینده رسید؟


سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟

1. با سرمایه گذاری می‌توانید به اهداف مالی خود دست پیدا کنید

بی شک هر یک از ما انسان‌ها برای خود اهدافی را مشخص کرده‌ایم که معمولا بخش زیادی از آن‌ها نیاز به سرمایه‌ای بیشتر از آنچه که در اختیارمان هست، دارد. از جمله این اهداف می‌توان به خرید خانه، زمین، ویلا، وسیله نقلیه، لوازم منزل، تجهیزات کامپیوتری و … اشاره کرد. سرمایه گذاری هدفمند به شما کمک می‌کند تا با مدیریت صحیح بخش مازاد درآمدهای خود، بتوانید به سرمایه لازم جهت رسیدن به اهدافتان دست پیدا کنید.


2. با سرمایه گذاری از تورم در امان می‌مانید

سرمایه گذاری درست نه تنها ارزش دارایی شما در شرایط تورمی حفظ می‌کند، بلکه باعث افزایش آن نیز می‌شود. مثلا فرض کنید همان ده میلیون تومان سال ۱۳۷۵ را که می‌شد با آن یک خانه ۶۰ متری در مرکز تهران خرید، در یک دارایی با سود سالانه ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری می‌کردید. در این صورت سرمایه شما در سال ۱۴۰۰ حدودا برابر ۷ میلیارد می‌شد. و شما می‌توانستید با آن یک خانه ۲۴۰ متری در مرکز تهران بخرید!


3. با سرمایه گذاری درست، در دوران بازنشستگی دغدغه مالی نخواهید داشت

دوران بازنشستگی یکی از بخش‌های مهم زندگی هر انسانی است که بایستی از سنین جوانی برای آن برنامه ریزی داشته باشد؛ چرا که در این قسمت از عمر، توان کاری ما تقلیل رفته و به احتمال زیاد نمی‌توانیم درآمد مطلوبی را به دست بیاوریم. لذا توصیه می‌شود که از سنین جوانی، بخشی از درآمد خود را در یک بازار مناسب سرمایه گذاری کنید تا در دوران بازنشستگی و کهنسالی، دغدغه مالی نداشته و بتوانید در کنار عزیزانتان از زندگی لذت ببرید.

سرمایه گذاری چیست؟

انواع سرمایه گذاری از نظر زمانی

انواع سرمایه گذاری بر اساس مدت زمان مدنظر برای کسب بازدهی به 3 دسته تقسیم می شود:


سرمایه گذاری کوتاه مدت

هدف از سرمایه گذاری کوتاه مدت، کسب بازدهی در کوتاه ترین زمان ممکن است. این نوع سرمایه گذاری نیاز به شناخت بهتری از بازار موردنظر داشته و ریسک بالاتری را هم متوجه سرمایه گذار می کند. خرید و فروش ملک، خودرو و یا سهام در بازه زمانی کوتاه برای کسب سود از نوسان قیمت مثال هایی از این نوع سرمایه گذاری هستند.


سرمایه گذاری میان مدت

هدف از سرمایه گذاری میان مدت، کسب بازدهی در بازه زمانی چند ماهه تا 2سال  است. این نوع سرمایه گذاری کم ریسک تر از سرمایه گذاری کوتاه مدتی بوده و باشناخت نسبی از بازار هدف می توان از آن کسب سود کرد. سرمایه گذاری در حساب های بانکی، خرید سهام به دید میان مدت ومثال هایی از این نوع سرمایه گذاری هستند.


سرمایه گذاری بلند مدت

هدف از سرمایه گذاری بلندمدت، کسب سود در بلندمدت است. اساس سرمایه گذاری بلند مدت صبر و نادیده گرفتن نوسانات در طول زمان سرمایه گذاری است. انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری در بلند مدت اهمیت زیادی دارد، چرا که بازدهی بازارها دربلند مدت تفاوت بسیاری دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد