دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت

فرق بین رنگ پلاستیکی و روغنی

رنگ پلاستیک چیست؟
رنگ پلاستیک رنگی بر پایه آب است، بنابراین بو ندارد و به راحتی با آب ترکیب می‌شود. ماده اصلی تشکیل‌دهنده رنگ پلاستیک لاتکس است، لاتکس به ذرات بسیار ریز پلیمر گفته می‌شود که در طبیعت در شیره بسیاری از گیاهان نظیر کائوچو یافت می‌شود، البته نوع مصنوعی آن در آزمایشگاه با روش‌های پلیمریزاسیون ساخته می‌شود.
رنگ پلاستیک در دو نوع تمام‌ پلاستیک و نیمه‌ پلاستیک تولید می‌شود:
رنگ تمام پلاستیک: رنگ تمام ‌پلاستیک مقاومت بالایی در برابر آب دارد، البته در بازار کمتر یافت می شود.
رنگ نیمه‌ پلاستیک: رنگ نیمه‌ پلاستیک نسبت به رنگ‌های تمام‌ پلاستیک مقاومت کمتری در برابر آب دارد، اما کاربرد بیشتر و قیمت مناسب‌تری دارد.


کاربردهای رنگ پلاستیک

با توجه به مزایا و معایبی که رنگ‌های پلاستیک دارند، کاربرد آن‌ها مشخص می‌شود:
رنگ پلاستیک قابل شستشو نیست و برای رنگ‌آمیزی سقف، داخل کمد و محل‌هایی که تردد کمی دارند (کمتر در معرض کثیف شدن هستند) استفاده می‌شود.
در محل‌های پر رفت‌وآمد مثل راهرو، راه‌پله و … از رنگ‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنند.
رنگ پلاستیک برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی و چوبی استفاده نمی‌شود.
رنگ پلاستیک غیر سمی است و بوی بدی هم ندارد، بنابراین در اماکنی که تهویه مناسبی ندارد، کاربرد دارد.


مزایا و معایب رنگ پلاستیک

از بین رنگ های موجود در بازار رنگ پلاستیک از ارزان ترین و اقتصادی ترین رنگ های مورد استفاده در نقاشی ساختمان می باشد که مهم ترین مزیت آن نیز همین قیمت پایین آن می باشد که باعث شده است کاربرد بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد. حلال رنگ های پلاستیکی آب می باشد به همین دلیل بوی زننده ای ندارد. در مواقعی که عجله دارید و باید حتما از رنگی استفاده کنید که سریع خشک شود، می توانید از رنگ های پلاستیکی استفاده کتید چرا که سرعت خشک شدن آنها بالا می باشد.
از معایب رنگ های پلاستیکی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
عدم قابلیت شستشو آنها اشاره کرد.
لکه از روی رنگ های پلاستیکی به راحتی پاک نمی شوند.
در مقایسه با بقیه رنگ ها زودتر زرد می شود.
کاربرد های رنگ پلاستیکی در محل های مختلف
در محل هایی که تردد بسیار کمی دارند، می توان از رنگ های پلاستیکی استفاده کرد.
برای رنگ آمیزی سقف ها م توان از رنگ های پلاستیکی استفاده کرد.
هرگز در راه روها و راه پله ها از رنگ های پلاستیکی استفاده نکنید.


برای رنگ آمیزی سطوح شرایط نگهداری رنگ

رنگ پلاستیک یا روغنی را میتوان در دمای محیط نگهداری کرد اما دقت کنید که از رطوبت و نور خورشید به دور باشد و رنگ دچار یخ زدگی نشود.


چگونگی اجرای رنگ

قبل از اجرای رنگ بر روی دیوار در مرحله اول باید وسایل منزل را جمع آوری کنید و در مرحله دوم کلید ها و پیریزها را باز کنید تا رنگی نشود یا اگر نمیتوانید آن ها را باز کنید میتوانید بر روی تمامی آن ها چسب بزنید تا بعد از رنگ آمیزی به راحتی و بدون کثیفی چسب را بکنید.
در مرحله اول لایه نازکی از رنگ را زیر کار استفاده کنید
با استفاده از بتونه نا همواری های سطوح را برطرف کنید
با استفاده از سمباده سطوح مورد نظر را صاف و صیقلی کنید
مجددا دیوار رنگ کرده و منتظر شوید خشک شود
دوباره با بتونه نا همواری های دیوار را برطرف کنید
قسمت های بتونه شده را دوباره رنگ کنید
بعد از بتونه رنگ نهایی را بر روی دیوار اجرا کنید
فلزی و چوبی از رنگ های پلاستیکی استفاده نکنید.


مزایا و معایب رنگ های روغنی

مهم ترین مزیت رنگ های روغنی قابل شستشو بودن آنها می باشد که این مزیت باعث شده است در بیشتر مکان ها که احتمال لک شدن دیوارها وجود دارد، از رنگ های روغنی استفاده می شود. در صورت ایجاد لک بر روی سطح کار می توان به راحتی آن را پاک کرد. در زمان استفاده از رنگ های روغنی و در صورتیکه زیرسازی به صورت کاملا مناسب و درست انجام شده باشد، شاهد سطحی کاملا صاف و یکدست خواهید بود. رنگ های روغنی باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضا می شود. یکی دیگر از مزایای رنگ های روغنی دیر زرد شدن آنها می باشد.


معایب رنگ های روغنی

متاسفانه در بعضی از رنگ های روغنی سرب وجود دارد که وجود این ماده خطرناک در رنگ، سلامتی انسان را به خطر می اندازد. حلال رنگ های روغنی تینر و نفت می باشد که به همین دلیل بوی بد و زننده ای دارند و به همین دلیل افرادی که آسم دارند و یا بیماری تنفسی دارند هرگز نمی توانند از رنگ های روغنی برای رنگ آمیزی ساختمان خود استفاده کنند. به دلیل همین بوی بدی که رنگ های روغنی دارند تا یک هفته و گاها تا یک ماه نمی توان در محلی که از رنگ روغنی استفاده شده است، ساکن شد. برای استفاده از رنگ های روغنی حتما باید زیرسازی مناسبی انجام شده باشد تا بعد از رنگ کاری با رنگ روغنی بتوان سطح صاف و یکدستی را داشت. از مزایای بزرگ رنگ های روغنی می توان همین قضیه اشاره کرد چرا که اگر زیرسازی به شکل درستی صورت نگرفته باشد، هر گونه برآمدگی و برجستگی هایی که بر روی سطح کار وجود دارد را نشان خواهد داد چرا که رنگ های روغنی هیچ گونه بافتی ندارند.


کاربرد رنگ های روغنی

در صورتیکه با بوی بد رنگ مشکل ندارید، از عدم وجود سرب در رنگ روغنی که خریداری کرده اید، مطمئن هستید و برای ساکن شدن در محل نقاشی شده مشکلی ندارید می توانید از رنگ های روغنی استفاده کنید. از رنگ های روغنی می توانید در جاهاییکه امکان وجود رطوبت می باشد مثل سقف دستشویی و سقف حمام می توانید از رنگ های روغنی استفاده کنید. از رنگ های روغنی می توانید بر روی سطوح فلزی و چوبی و همچنین محل هایی که قبلا رنگ شده است، می توانید از رنگ های روغنی استفاده کنید. در فضاهای خارجی مثل نرده ها، حصار، درها و جانپناه و… مناسب ترین و بهترین انتخاب استفاده از رنگ های روغنی می باشد.


مزایا و معایب رنگ آکریلیک

مهم ترین مزین رنگ های آکریلیک بدون بو بودن آنها می باشد که به همین دلیل این رنگ ها در بازار به رنگ های بدون بو معروف هستند. این نوع رنگها تقریبا تمام خواص خوب رنگ های روغنی را دارند با این تفاوت که بر خلاف رنگ های روغنی بوی بد و زننده ای ندارند، از ترکیبات سرب دار در آنها استفاده نشده است.
رنگ های آکریلیک دوستدار محیط زیست محسوب می شوند و قابل شستشو می باشند. این نوع رنگ ها قابل شستشو هستند و لکه ها به سادگی از روی آنها پاک می شوند البته نه به اندازه رنگ های روغنی. این نوع رنگ ها به زیرسازی و بتونه کاری سطح کار کمتر نیاز دارد.
رنگ های آکرولیک دارای بافت هستند به همین دلیل در صورتیکه خلل و فرجی در سطح کار وجود داشته باشد، اگر زیرسازی به درستی صورت نگرفته باشد، در صورت استفاده از این نوع رنگ ها اشکلات زیرسازی دیده نمی شود.


کدام رنگ بهتر است؟

با توجه به ویژگی‌‌ها و خصوصیاتی که برای هر کدام از رنگ‌‌های روغنی، پلاستیکی و رنگ آکریلیک بر شمردیم، شاید دیگر انتخاب بهترین رنگ از بین این رنگ‌‌ها کار سختی نباشد. با این حال برای انتخاب رنگ بهتر باید به محل و جایی که می‌‌خواهید رنگ کنید، توجه داشته باشید و بر این اساس رنگ بهتر را انتخاب کنید. ولی به طور کلی می‌‌توان گفت که رنگ آکریلیک با توجه به این که رنگ جدیدی با خصوصیات و ویژگی‌‌های متمایز است، می‌‌تواند رنگ بهتری در مقایسه با رنگ روغنی و پلاستیکی باشد و با استفاده از آن بتوان به بهترین کار و نتیجه رسید. اگر بخواهیم یک مقایسه ساده بین رنگ آکریلیک و رنگ روغنی داشته باشیم، می‌‌توانیم بگوییم:
نفت و یا تینر حلال رنگ روغنی است، در حالی که حلال رنگ آکریلیک آب است.
رنگ آکریلیک فاقد بو بوده و در مقایسه با رنگ روغنی، در مدت زمان کمتر خشک می شود.
اگر طرفدار محیط زیست هستید، رنگ آکریلیک بهترین رنگ است.
بنابراین می‌‌توان گفت تنوع بالا، سازگاری با محیط زیست و استفاده از تکنولوژی‌‌های جدید از ویژگی‌‌هایی رنگ آکریلیک است که می‌‌توان به آن اشاره کرد. با وجود همه خصوصیات و ویژگی‌‌هایی که رنگ آکریلیک دارد، ولی هنوز رنگ روغنی در بین مردم طرفدار زیادی دارد و بیشتر مردم رنگ روغنی را رنگ بهتری می‌‌دانند. چرا که رنگ روغنی در مقایسه با رنگ آکریلیک و پلاستیکی قابلیت شست‌وشوی صددرصدی را دارد.

با این حال بهتر است برای انتخاب بهترین رنگ به کاربری آن توجه کنید و این نکته را مدنظر داشته باشید که چه مکانی را می‌‌خواهید نقاشی کنید و یا برای چه منظوری از رنگ می‌‌خواهید استفاده کنید. اگر به دنبال شست‌وشو هستید، از رنگ روغنی استفاده کنید و اگر می‌‌خواهید ضد باکتری باشد و عمر و ماندگاری زیادی داشته باشد از رنگ آکریلیک استفاده کنید. ولی اگر می‌‌خواهید رنگ سریع خشک شود، رنگ پلاستیکی انتخاب خوبی است. بنابراین بهتر بودن و برتری هر کدام از این رنگ‌ها نسبت به هم، بستگی به جایی که می‌‌خواهید رنگ آمیزی کنید و هدف رنگ آمیزی دارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد