دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت
دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ محمد به مسائل روز فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت

صنعت گرانول

اگر در صنعت تولید بسته بندی های پلاستیکی مشغول هستید یا از مصرف کنندگان اصلی این صنعت به شمار می روید، حتما تا به حال نام گرانول را شنیده اید. بر خلاف تصور عموم مردم گرانول یک نوع ماده پلی میری یا صرفا مواد اولیه بازیافتی به محسوب نمی شود، بلکه گرانول به عنوان مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی و بسته بندی شناخته شده است که به شکل توپی های گرد یا استوانه ای می باشد. در ادامه مطلب به بررسی انواع گرانول های پلی اتیلنی یعنی گرانول نایلون و گرانول نایلکس خواهیم پرداخت.

صنعت گرانول

صنعت گرانول
گرانول در حقیقت شکل متفاوتی از یک پلیمر است که تنها تفاوت آن با پلیمر اصلی، در یکسری از خواص فیزیکی است. گرانول‌ها اصولاً مواد با ارزشی هستند که از مواد بازیافتی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی و … تولید می‌شوند، که به لطف آن‌ها بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان توانسته اند با هزینه اولیه به نسبت کمتر، محصولات گوناگونی را تولید و روانه بازار کنند.
اساساً عوامل موثر در کیفیت گرانول  با اعمال تغییراتی در جمع‌آوری ضایعات، فرآیند خط تولید و حتی مرحله اضافه نمودن افزودنی‌های گرانول ارزیابی می‌شود. در واقع در تمامی این مراحل با انجام هرگونه تغییری، کیفیت، ارزش و مرغوبیت گرانول تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

گرانول چیست و چه کاربردی دارد ؟
همانطور که پیشتر گفتیم باور اشتباهی در میان اکثر عموم در رابطه با گرانول وجود دارد و تصور بر این است که گرانول نوعی ماده پلیمری یا مواد اولیه ضایعاتی است. به توپی هایی که از مواد اولیه پلیمری تشکیل شده است و در صورت قرار گرفتن در برابر حرارت تغییر شکل داده و به شکل مایع در می آید و برای تولید محصولات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد گرانول می گویند.

آیا تنها مواد اولیه درجه ۲ و ۳ گرانول هستند ؟
خیر، به این دلیل که با استفاده از ظایعات می توان به صورت چند باره گرانول تولید کرد در بین برخی از تولید کنندگان گرانول با عنوان مواد اولیه درجه ۲ و ۳ شناخته شده است. از همین رو مواد اولیه درجه ۱ پتروشیمی هم گرانول محسوب می شود. تفاوت گرانول درجه ۱ با درجه ۲ و ۳ چیست ؟ گرانول های درجه ۲ و ۳ دارای نقطه ذوب بیشتری است که محصولات تولید شده با آن دارای بوی نامطبوع، استحکام کمتر و رنگ کدر تری است که هر چند بار که بازیافت شود کیفیت آن کمتر خواهد شد.

انواع گرانول های پلیمری
گرانول تنها برای صنعت پلاستیک یا نایلون بسته بندی نیست بلکه برای بسیاری از صنایع با متریال های متفاوت با این عنوان شناخته شده است، در ادامه مطلب به انواع گرانول های پلیمری یعنی گرانول های مورد استفاده برای صنعت پلاستیک خواهیم پرداخت.

گرانول پلی اتیلن
گرانول های پلی اتیلنی از انواع گوناگونی تشکیل شده است که به طور خلاصه در انواع پلی اتیلن سبک (نایلون)، پلی اتیلن متوسط و پلی اتیلن سنگین ( گرانول نایلکس ) تقسیم بندی می شود که در گرید های متفاوتی موجود است.

دستگاه تولید گرانول چیست ؟
همانطور که از نام آن مشخص است کار این دستگاه تولید گرانول است که در بین تولید کنندگان به علت قیمت مناسب و سود دهی بالا تقاضا بالایی دارد. با استفاده از این دستگاه می توانید محصولات مصرف شده بازیافتی را دوباره به گرانول تبدیل کنید تا بتوانید دیگر محصولات مورد نظر را تولید کنید.

انواع دستگاه های گرانول ساز
دستگاه تولید گرانول رشته ای : دستگاه گرانول رشته دارای سیستم ساده تری است و بیشتر در کشور ایران مورد استفاده قرار می گیرد، در این دستگاه پلاستیک پس از ذوب شدن به وسیله اکسترودر از صافی های فلزی عبور کرده و در استخر آب گرانول به صورت رشته ای پدید می آید.
دستگاه تولید گرانول خشک : در این روش پلاستیک به طور کامل خرده شده و به وسیله اکسترودر از صافی های فلزی عبور می کند و سپس به وسیله یک تیغه به صورت گرانول در می آید.

صنعت گرانول

خرید انواع گرانول پلاستیک با بهترین قیمت
شرکت سانیا پلاستیک کبیر قادر به ارائه انواع گرانول نایلکس و نایلونی درجه ۱ و گرانول های ضایعاتی خود کارخانه با بهترین قیمت و کیفیت با تنوع در رنگبندی می باشد، انواع گرانول های موجود در سانیا پلاست در زیر قید شده است.
  • انواع گرانول پلی اتیلن
  • گرانول نایلون شیری
  • گرانول نایلون عسلی
  • گرانول نایلون شیشه ای (شفاف)

کاربرد نایلون و نایلکس گرانول چیست ؟
پردازشگر پلاستیک از گرانول های پلاستیکی برای قالب گیری تزریقی (گرانول ها گرم شده و تحت فشار در قالب مناسب تزریق می شوند) یا برای اکستروژن استفاده می کند. در هر دو مورد، در یک ماشین انتقال (اکسترودر) با حرارت ذوب می شود و سپس با فشار بالا در قالب مخصوص (قالب گیری تزریقی) تزریق می شود، از نازل ها (اکستروژن فویل) عبور می کند یا به عنوان ترکیبی از دو فرآیند در قالب دمیده می شود.

برخی از کاربرد های گرانول برای تولید محصولات پلاستیکی
  • پلاستیک های دسته دار
  • بسته بندی مواد غذایی
  • پلاستیک گلخانه ای
  • کیسه زباله
  • کیسه فریزر
  • ظروف یکبار مصرف تزریقی
  • هزاران کاربرد دیگر

رنگ یکی از عوامل موثر در کیفیت گرانول
یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش کیفیت گرانول، رنگی است که برای تولید گرانول به آن افزوده می‌شود. یکی از نکات مهم این بخش این است که هرچه رنگی که برای گرانول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل طیف رنگ‌های متعددی باشد (رگه‌های مشکی رنگ در آن دیده شود)، کیفیت گرانول تولیدی نیز به نسبت آن کاهش خواهد یافت وهرچه این رنگ به بی رنگی نزدیک‌تر باشد کیفیت محصول افزایش می‌یابد.
در حالت کلی بهترین گزینه برای ارتقا کیفیت محصولات، استفاده از گرانول‌‌های بی رنگ و شفاف است.
یکی دیگر ازنکات مهم این بخش، توجه به قیمت نهایی محصول است. درواقع هر چه رنگ محصول رو به شفاف بودن باشد، قیمت گرانول تولیدی افزایش یافته و هرچه رگه‌های مشکی یا هم خانواده مشکی در رنگ افزودنی دیده شود، قیمت آن کاهش می‌یابد.

گرانول بازیافتی یا نو؟
دو شاخصه اصلی محصولات پتروشیمی شاخص جریان مذاب (MFI) و دانستیه (Density) هستند. اگر خواص یک گرانول پلیمری از خواص ذکرشده در دیتاشیت گرانول نو فاصله داشته باشد، به آن محصول، گرید آف می‌گویند. در صورتی که یک گرید پلیمری، در محدوده یکی از این شاخصه‌ها نباشد، به آن آف ۱ (off 1) گفته می‌شود و در صورتی که از هر دو محدوده MFI و Density خارج شود، به آن آف ۲ (off 2) گفته می‌شود.
گاهی اوقات ممکن است مواد اولیه هر دو رِنج را دارا باشد اما دارای آلودگی یا رگه‌های سیاه باشد که به آن محصول هم، آف ۱، گفته می‌شود. گاهی نیز ممکن است مواد اولیه تولیدشده، در یکی از رِنج‌ها نباشد و دارای آلودگی هم باشد که به آن محصول هم آف ۲ گفته می‌شود.

برای خرید گرانول باید به چه نکاتی توجه داشت؟
تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی در زمان خرید گرانول، به این نکات باید توجه داشته باشند:
1.    توجه به محصولی که قرار است تولید شود. با توجه به این که چه محصولی تولید می‌کنید، نسبت به خرید گرانول مناسب خود اقدام کنید.
2.    تأمین کننده ای که مواد اولیه از وی تهیه می‌شود.
3.    نوع گرانولی که خریداری می‌شود. در برخی محصولات می‌توان به جای مواد اولیه آن-گرید (on grade)، از مواد پودری یا گریدهای آف (off grade) استفاده کرد، بدون اینکه کیفیت محصول دچار افت شود. انتخاب گریدهای همسان، از دیگر مواردی است که به پایین آوردن قیمت کمک می کند. به طور مثال به جای تهیه مواد اولیه با قیمت بالا، همان ماده از یک پتروشیمی دیگر، ممکن است در تولید محصول مورد نظر تولیدکننده، پاسخ مورد نظر را بدهد.
حفظ قیمت گرانول در سطح منطقی (نه بسیار بالا نه بسیار پایین) در تولیدات حرف اول را می‌زند ضمن اینکه باید کیفیت حفظ شده و خصوصیات فیزیکی محصول تولیدشده، مثل استحکام، خصوصیات کیفی و الاستیسیته و رئولوژی نیز، حفظ شود.
بسیاری از تولیدکنندگان، مواد اولیه خود را از بورس خریداری و تأمین می‌کنند، میزان اختلاف قیمت موجود در بازار، با قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی در بورس کالا، شاخصه‌ی دیگری است که یک تولیدکننده با توجه به آن، می توانند نسبت به انتخاب گریدهای آن و گریدهای آف یک و دو و سه، مقایسه و اقدام کند و قیمت مناسب خودشان را برای تأمین گرانول مواد اولیه به دست بیاورد.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت گرانول
پارامترهای متعددی بر قیمت گرانول تاثیرگذار هستند. با توجه به اینکه قیمت یکی از فاکتورهای مهمی است که تولیدکنندگان به قبل از خرید گرانول به آن توجه می‌کنند، در ادامه به بررسی مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت این محصول اشاره می‌کنیم. از جمله این پارامترها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    قیمت جهانی مواد اولیه و نوسانات ارز: با توجه به اینکه قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی دائما در حال تغییر است، همچنین از طرفی نوسانات شدید ارز در کشورمان، قیمت گرانول نیز متاثر از این نوسانات دائما در حال تغییر است. بنابراین بسیار مهم است که قبل از خرید گرانول نسبت به قیمت گرانول امروز آگاهی کامل داشته باشید و پس از مقایسه قیمت و کیفیت گرانول با سایر تامین‌کنندگان، نسبت به خرید اقدام کنید.
2.    کیفیت ماده اولیه مورد استفاده در تولید گرانول: کیفیت ماده اولیه ای که در تولید گرانول مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت آن و در نتیجه قیمت نهایی گرانول دارد. ممکن است برای تولید این محصول، از مواد اولیه بازیافتی یا نو استفاده شود. هر کدام از این مواد، تاثیر فراوانی بر روی قیمت دارد. از طرف، مواد بازیافتی نیز ممکن آف ۱، آف ۲ و یا آف ۳ باشند که این مورد نیز، قیمت‌گذاری بر روی این محصول را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
3.    روش تولید گرانول: روش‌های مختلفی برای تولید گرانول وجود دارد. این روش های تولید می توانند بر کیفیت گرانول تاثیرگذار باشند. بنابراین، قیمت گرانول تولیدشده نیز می‌تواند بسته به روش تولید تغییر کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد